През юни любителите на астрономическите явления ще могат да се насладят на нещо наистина специално – и 5-те планети, които можем да видим с невъоръжено око (Меркурий, Венера, Марс, Юпитер и Сатурн) ще се подредят на небосвода.

Нещо повече – те ще се подредят спрямо разстоянието си от Слънцето. Т.е. най-вляво на хоризонта ще е Меркурий (която се намира средно на около 58 млн. км от нашата звезда), а най-вдясно – Сатурн (средно на около 1,4 млрд. км от Слънцето).

С други думи, това ще е небесно шоу, което определено няма да искате да пропуснете. То ще бъде видимо към източния хоризонт малко преди да изгрее Слънцето и да засенчи гледката към планетите. Ако живеете в Северното полукълбо, насочете взора си към изток и юг, а ако сте в Южното – към изток и север.

Въпреки че тази специфична подредба ще се наблюдава през целия месец, имайте предвид, че на 3 и 4 юни сутринта разстоянието между Меркурий и Сатурн ще бъде най-малко (едва 91 градуса), допълва Sky & Telescope. Друга особено подходяща дата за наблюдение ще е 27 юни. Тогава разстоянието ще се увеличи до 107 градуса, а намаляващият лунен полумесец ще се появи между Венера и Марс.

Ето така би трябвало да изглеждат планетите на 3-4 юни, 30 минути преди изгрев. Източник: Sky & Telescope.

На 27 юни и Меркурий ще се откроява ясно. Това означава, че ще можете да го разпознаете с лекота и малко по малко да откриете и останалите планети надясно от него. На тази конкретна сутрин и петте планети ще бъдат видими за около час.

Посочените от Sky & Telescope дати са релевантни основно за САЩ. Въпреки това през целия месец юни всеки (независимо в кое кътче на света се намира) ще има шанс да зърне тази сравнително рядка подредба.

Последния път, по който планетите се подреждат точно по този начин, бе през декември 2004 г. Ето защо бихме ви посъветвали да не пропускате настоящото събитие.

В определени дни през юни вероятно ще можете да забележите и Уран, и Нептун, казват астрономите. Тук обаче вече ще се нуждаете от бинокъл и телескоп, за да разпознаете тези малки точици, тъй като тези две планети не могат да бъдат видени от Земята с невъоръжено око.