Учени от Националния институт за здраве и медицински изследвания (Inserm) и университета на Монпелие във Франция са създали наноробот от ДНК за изследване на механичните сили на микроскопично ниво, предава БТА. В основата на създаването му е методът ДНК оригами, който позволява сглобяването на триизмерни наноструктури в предварително избрана форма. Молекулата ДНК служи като строителен материал за робота.

Размерът на устройството е един нанометър, което е сравнимо с този на човешка клетка. ДНК роботът дава възможност на учените да контролират и прилагат сила с разделителна способност 1 пиконютон (една трилионна част от нютона).

Подобен малък робот е от съществено значение за изследователите при изучаването на механичната чувствителност на човешките клетки. Познанията за нея са крайно недостатъчни, въпреки че редица опасни заболявания, включително рак, се развиват на това ниво.

ДНК роботът ще позволи на учените да научат повече за механичните сили, които са в основата на много биологични и патологични процеси.

Постижението е описано в Nature Communications.