„България стои добре на картата на мултимодалния транспорт“, каза зам.-министърът на транспорта и съобщенията Живко Петров по време на първия панел "Икономически перспективи - нови хоризонти и регулаторни предизвикателства" на Първия годишен форум за транспорт, логистика и спедиция, организиран от списание "Мениджър" на 5 декември. За да се извършат тези комбинирани превози, три са основните неща - регулаторна рамка, за което е отговорна държавата, инфраструктура и логистични компании и оператори. По отношение на регулаторната рамка България е изпълнила всичко, което трябва да се приеме. Имаме обаче проблеми в прилагането на тази регулаторна рамка. Изоставаме в инфраструктурата - без добра инфраструктура няма как да се случи добра логистична услуга, отбеляза той. 

"Шенген ще помогне да създадем центрове за концентрация и преразпределение на потоците и това, разбира се, не се харесва на част от нашите съседи, но ние трябва да работим в тази посока. В момента има търсене от големи инвеститори, които искат да изграждат такива хъбове, но желаят да има жп връзка, да са близко и магистрала, а ако местоположението е близко до летище, още по-добре. Това е бъдещето и ние имаме такъв хъб в Горна Оряховица, където ще се интегрират всички видове транспорт и ние ще привличаме товари, ще извършваме логистиката, където сме най-силни и ще има работа за хората в България", това заяви Симеон Ананиев, председател на УС, "Клъстер зелен транспорт".

„В началото на тази година с колегите от Съюза на международните превозвачи изследвахме какъв е трафикът между вътрешните граници на България с Гърция и Румъния“, каза Николай Рашков, представител на Съюза на международните превозвачи в Брюксел и член на Експертната група за транспорт към Европейската комисия. „Шенген ни се полага като пълноправни членове, но въпросното изследване ни показа, че загубите за българската икономика в рамките на една година, са над 1 млрд. лева. При приемането ни в сухопътния Шенген ние виждаме как тези загуби ще започнат да намаляват, транзитът на стоките ще се ускори драстично". 

"Ние все още имаме големи затруднения в инфраструктурно отношение. Приемането ни в Шенген е голям успех и икономическите ползи ще бъдат големи. Сигурен съм, че ще бъде от полза и за крайния потребител", добави Васил Лясков, изпълнителен директор, "ПИМК Холдинг" 

Тодор Иванджиков, основател и управител, "Асоциация на българската авиационна индустрия" разказа къде е България във въздушното карго. "Без авиация България няма как да стане хъб. Има летища с потенциал като Пловдив и Горна Оряховица, които имат добри връзки с жп и магистралите. Въздушното карго е налично, но отива към Белгия, Франция", каза Иванджиков. "Ако помислим за зона, където можем да складираме, да имаме бързо обслужване и обмитяване на стоки, ние ще станем златната касичка на държавата в транспорта, от която тя ще печели страшно много", добави още той. 

„Сектор транспорт и логистика е двигател на глобалната икономика, но е и сред ключовите предизвикателства за устойчивото развитие. Дигитализацията предлага уникални възможности за оптимизация на процесите, намаляване на въглеродния отпечатък и увеличаване на ефективността. Ще обсъдим не само предизвикателствата, но и иновативните решения, които могат да бъдат внедрени“, каза инж. Мартин Янев, мениджър и зам. председател на "Клъстер Зелен Транспорт" във втория панел „Устойчивост и дигитални решения“.

Стефан Станойков, председател на Управителния съвет на „БАКБА“ отбеляза, че над 60% от оборота за стоки за България минава по море, като глобално делът е над 80%. „Въпреки това нашите пристанища и терминалните центрове, които са свързани с морския транспорт, изостават изключително много като развитие. Основният ни проблем винаги е била инфраструктурата – остарялата инфраструктура, липсата на дълбоководни кейове, липсата на модернизация на терминалите, липсата на складови площи и на мощности“, каза още той.

„Имаме излаз към Черно море и граница с река Дунав, която дава възможност за свързване с коридора Рейн-Дунав. За да бъдат направени всички тези неща обаче трябва да оправим инфраструктурата“.

Николай Симеонов, изпълнителен директор на "Инфосистемс Интернешънъл" представи визията за бъдещето на системата CMRHub. „За да дигитализираме самата товарителница сме обърнали значително внимание на сигурността на данните, тъй като тя съдържа много чувствителна информация и всеки един превозвач и изпращач трябва да бъде сигурен, че данните му са защитени. В този контекст и предаването на данните към eFTI платформите, с които сме съобразили и архитектурата на приложението“, обясни Симеонов.

По време на трети панел "Лаборатории за иновации", Явор Николов, вицепрезидент по производство в Dronamics отбеляза, че в момента въздушният транспорт представлява само 1% от целия глобален карго транспорт, защото самолетите стават все по-големи, летищата стават все по-големи, което означава, че все по-малко места имат достъп до въздушен транспорт на достъпни цени.

"60% от бизнес компаниите имат проблем с проследяването на стоките в реално време. Между 30 и 40% от бизнеса не използват автоматизирани системи. Не на последно място, дори интегрираните системи не малка част въобще не си говорят една с друга. Предизвикателствата, пред които беше изправена компания като "Загорка" например, бяха ефективността в процеса, свързан с транспорта. Обемът на информацията, свързан с транспорта, е организиран чрез множество телефонни разговори, размяна на имейли и хартиен график носител. Дори част от персонала, който се грижеше за вътрешната логистика, трябваше да стане регулировчик на момента, за да напътства чакащи камиони. Това беше заменено от цялостна автоматизирана система на LIREX TMS, обясни Явор Петров, ръководител на търговския отдел в Lirex

За устойчивия и автоматизиран логистичен модел разказа Цветан Бешевишки, управител на Movio Logistics. По думите му, клиентите очакват от една логистична компания навременни доставки, детайлна отчетност, бърза реакция, и всички тези неща налагат супер прецизен модел, който да управлява целия процес, който започва от планирането на продажбите, планирането на покупките, управлението на доставчиците, спедицията, която трябва да бъде навременна, добави той. 

Как дигиталните плащания трансформират ежедневието на куриера обясниха Полина Тоскова, мениджър на myPOS България и Мони Иванов, ръководител транспорт във "ФЬОНИКС Фарма".  "Направихме възможна дигитализацията на цяла индустрия", похвали се Тоскова, изтъквайки, че само за година при проекта за "ФЬОНИКС Фарма" са напълно готови с интегрирането на техния аптечен софтуер.

"Това беше едно от ключовите ни решения", сподели Мони Иванов, ръководител транспорт, "ФЬОНИКС Фарма". Успяхме да постигнем добър баланс. Времезагубата, която сме пресметнали преди да преминем към myPOS, беше над 60%. Времето, което отнема на куриера за отчитане от 15 минути го сведохме до 1-2 минути. Освен това сигурността, която дава този тип плащания, е несравнима - имаш проследяемост на парите при отчитане и обработка". 

Ползите за бизнеса от дигиталните близнаци в логистиката беше тема на презентацията, представена от Кристиян Когут, член на Управителния Съвет и Директор международни продажби в InterMarium. 

"InterMarium е дистрибутор за симулации. Симулационният модел позволява на компанията да има общ поглед върху своето съоръжение. Симулацията позволява изграждане на дигитален модел на реалната система, която работи или се разработва в момента. Това позволява да се захрани с данни и след това може да правите симулационни проби. Симулацията ви дава повече информация и увереност, че решенията, които взимате, са добри", разказа той.

В края на третия панел беше проведен практически семинар "Подходи за оптимизиране на складовите операции при комисиониране на клиентски поръчки" от Боян Джамбазов, основател и управител на "Логистична Академия ЕООД". 

В началото на четвърти дискусионен панел: „Оnline експанзия за успешен бизнес“, модераторът Росен Кутелов, управител на маркетингова агенция „Прогрес консулт“, зададе въпроса как в нашата онлайн епоха някой може да успее да направи експанзия.

„Отговорът на този въпрос се крие в няколко компонента – бързина, качество на изпълнение, точност на доставките и реакция в правилния момент, когато клиентът има нужда и тя трябва да бъде покрита“, коментира Ремзи Ингилизов, заместник-управител, „Ингилиз Груп“.

„В крайна сметка развитието на една компания и бранд, като в случая говорим и за онлайн бизнес, трябва да е планирано и постепенно. Ние седма година развиваме бранда DrinkLink. В последните години искахме да навлезем в чужди пазари. Бяхме проучили изключително добре целия целеви пазар. Едно единствено нещо ни спря тогава – вътрешните регулации. Въпреки че ЕС имаше много ясно разписани правила, вътрешните регулации на някои държави, включително и нашата спират един такъв подход“, разказа Цветан Бешевишки, управител на Movio Logistics.

Даниел Титюков, основател и управител, BigArena Fulfillment, заяви, че клиентите вече са започнали да разбират процесите, които се обхващат от фулфилмънт услугите.

„Преди 4-5 години това беше голяма въпросителна за всички. Всяко обаждане беше свързано с това какво е фулфилмънт, тъй като хората не познаваха тази услуга. С постоянни реклами и презентации хората разбраха каква представлява тази услуга и колко ценна е тя за онлайн магазините. Ако един онлайн магазин желае да се развие, той задължително използва такива услуги“. Той подчерта, че и в България има интерес, но няма активност.

***

Генерален партньор: Movio Ligistics.

Основен партньор: Infosystems International.

Събитието се реализира и с подкрепата на KONICA MINOLTAEuromarketLIREXБаркод Системи БългарияmyPOS.

Институционални партньори са НСБСКлъстер Зелен Транспорт и Българска стопанска камара.

Медийни партньори: БНТ и dir.bg