Учени от колежа "Колби", САЩ, са открили първия фосилизиран отпечатък от короната на дърво от периода карбон, пише сп. "Кърънт байолъджи".

Вкаменелостта е открита на дъното на древно разломно езеро при разкопки в канадската провинция Ню Брънзуик. Според изследователите дървото вероятно е паднало в езерото в резултат на земетресение и веднага е било погребано под слой тиня и седиментни скали, благодарение на което фосилизираният отпечатък се е запазил до днес.

Находката е на възраст около 359-347 милиона години, което съответства на периода карбон. По това време дървесната растителност е покривала по-голямата част от сушата.

Растението е наречено Sanfordia densifolia. Според изследователите дървото е имало над 250 листа с дължина два метра, които са били прикрепени към ствола му с диаметър по-малко от шест сантиметра.

Откриването на други фосилизирани отпечатъци от корони на древни дървета ще даде възможност да се разбере колко разпространени са били подобните на Sanfordia densifolia дървета през ранния карбон.