Някои истини за Вселената изглеждат неизменни. Небето е над главите ни. Гравитацията е кофти нещо. Нищо не може да пътува по-бързо от скоростта на светлината. Многоклетъчните организми се нуждаят от кислород, за да оцелеят. Сега обаче се оказва, че ще трябва да преосмислим последното твърдение.

Учени откриха, че подобен на медуза паразит не разполага с митохондриален геном. На практика това е първият многоклетъчен организъм, при който наблюдаваме подобно отсъствие. Казано иначе – той не диша. Всъщност, дори е напълно независим от кислорода.

От една страна, това откритие ще ни накара да преосмислим представата си за живите организми на Земята. От друга – ще окаже сериозно влиание върху търсенето на извънземен живот.

Живите организми са развили способността си да метаболизират кислорода (т.е. да респирират) преди над 1.45 млрд. години. По-големите археи са обгърнали по-малките бактерии. Новият дом на бактериите се е оказал полезен и за двете страни, които в края на краищата остават заедно.

Тази симбиотична връзка спомага за еволюцията на двата организма. В края на краищата обгърнатите от археите бактерии се превръщат в органели, наречени митохондрии. Всяка клетка в тялото ви (с изключение на червените кръвни телца) разполагат с голям брой митохондрии. Те са ключови за респираторните процеси, тъй като разграждат кислорода, за да получат молекула, наречена аденозинтрифосфат, която многоклетъчните организми използват за захранването на клетъчните процеси.

Някои организми са се развили по такъв начин, че да могат да живеят на места с ниско съдържание на кислород. Определени едногклетъчни разполагат с подобни на митохондриите органели, подходящи за анаеробен метаболизъм. Възможността за напълно анаеробни многоклетъчни организми бе подложена на научен дебат години наред.

Поне до момента, в който изследователи, ръководени от Даяна Яхаломи от Университета на Тел Авив в Израел, не решава да проучи по-внимателно един често срещан по сьомгите паразит, наречен Henneguya salminicola. Той принадлежи към същия тип, към който и коралите, медузите и анемоните.

Източник: Стивън Дъглас Аткинсън

Въпреки че цистите, които създават в плътта на рибата, са крайно неприятни на външен вид, тези паразити са безвредни и могат да живеят в сьомгата (в условия без какъвто и да било кислород) през целия ѝ живот.

Как точно оцелява? Учените все още не знаят със сигурност. Напълно възможно е да изсмуква аденозинтрифосфат от своя приемник, но това тепърва трябва да бъде потвърдено.

Изследването е публикувано в PNAS.