Вирусът Зика може да се превърне в оръжие срещу рак

07 септември 2017 г., 13:52
604

Епидемията с вируса Зика изправи света на нокти през 2015 и 2016 г. Илюстрация: Shutterstock

Новините за пренасяния от комари вирус Зика през последните години бяха изпълнени с потрисащи снимки на бебета, родени с тежко неврологично разстройство, причинено от ефектите на патогена върху определени стволови клетки.

Сега учените предлагат смело решение за използване на способностите на вируса да разрушава тези видове мозъчни клетки – да го превърнат в терапия за агресивна форма на рак, известна като глиобластома.

Изследване, проведено от Медицинската школа на Вашингтонския университет и Калифорнийския университет в Сан Диего, демонстрира, че вирусът Зика може да инфектира и убива преференциално клетките на глиобластома, култивирани извън тялото.

В допълнение към това, когато инжектират адаптиран щам на вируса в туморите на мишки, те живеят по-дълго. И двата резултата дават известна надежда за нова форма на лечение за този злокачествен тип рак, който е толкова труден за унищожение.

Глиобластомата се формира, когато така наречените „лепилни клетки“ в мозъка, известни като „глиа“, излязат извън контрол. Туморите обикновено се отстраняват хирургично, с химиотерапия и радиотерапия, които се предписват, за да изчистят остатъчните ракови клетки. За съжаление техните разклонияващи се структури и различни типове клетки правят тези типове рак изключително трудни за лечение.

Новият подход използва свойствата на микроб, който има репутацията да причинява съвсем различен тип заболяване. Изненадващо това не е първият случай, в който се използва патоген за да се борба с този тип тумор. По-рано тази година учени докладваха за успеха си при лечението на глиобластома при плъхове с генетично изменени щамове на бактерията Salmonella.