Създадоха най-тънкия изкуствен кръвоносен съд

05 юли 2016 г., 06:30
307

снимка: RAJ CREATIONZS/Shutterstock

Японски учени от префектура Осака отгледаха в телцето на плъх най-тънкия в света изкуствен кръвоносен съд, чийто диаметър не надхвърля 1 милиметър.

Учените от Японския национален център за церебрални и сърдечносъдови изследвания се надяват да доведат технологията си до съвършенство и прилагането й да стане обичайна медицинска практика след 5 години.

Независимо че става дума за изкуствен кръвоносен съд, произходът му е естествен. Новосъздаденият кръвоносен съд е съставен изцяло от протеини, които се съдържат в организма на гризача. Технологията се състои в това, че под кожата му се вкарва пръчица с дебелина 0,6 милиметра от неръждаем материал, например силикон. Организмът реагира към чуждото тяло и около него започва да се произвежда колаген. Той обгръща пръчицата, формирайки по този начин бъдещия изкуствен кръвоносен съд.

В рамките на извършените експерименти подобна "заготовка" остана два месеца под кожата на плъх. След това колагеновата тръбичка бе отделена от силиконовата пръчица и така се получи изкуствен кръвоносен съд. Той бе тестван у гризача. За половин година не бяха наблюдавани никакви отклонения.

"Това е относително просто производство. Ако се променят размерите на пръчицата, ще може да се получи изкуствен кръвоносен съд с друга форма", отбелязаха учените.