Екип от изследователи от Стоматологичното училище на Университета във Вашингтон създаде бонбон, съдържащ съединение, което осигурява нов емайл и избелва зъбите, без да засяга меките тъкани на устата.

Съединението е като мента, съставена от пептид, получен от амелогенин. Този протеин е ключов за формирането на зъбния емайл и е генетично модифициран с фосфорни и калциеви йони, които също са сред компонентите на зъбното покритие, пише elconfidencial.com.

Според изследователите, всеки път, когато поставяме един от тези бонбони в устата си, пептидът отлага няколко микрометра нов емайл върху зъбите ни. Съединението е предназначено да възстановява повредения емайл, без да уврежда други тъкани в устата. Новият слой също се интегрира с живата тъкан, която се намира под повърхността на зъба.

По първоначални данни, едно хапче е достатъчно, за да се поддържа здрав зъб, докато две са в състояние да възстановят емайла. Изследователите вярват, че неговото съединение е по-ефективно от флуорида. Освен това те споделят, че новият емайл, произведен от тази таблетка, е по-бял от този, получен с други търговски избелващи средства.

Както е обяснено в статия, публикувана в списанието на университета, конвенционалните избелващи процедури се основават на водороден прекис, избелващ агент, който може да отслаби зъбния емайл след продължителна употреба.

Съединението е по-ефективно от флуорида, който обикновено се използва за укрепване на емайла, смятат още учените. Въпреки че флуоридът също има тази способност да укрепва външния слой на зъбите, той не го възстановява активно. Освен това, казват учените, той се разрежда относително бързо и цялостната му ефективност зависи от това колко дисциплинирани сме в нашата хигиена на устната кухина.

Изследователите вече са тествали успешно своите бонбони върху зъби, извлечени от хора, прасета и плъхове, както и живи плъхове, и вече подготвят клинични изпитвания върху хора.

Проучват се и други търговски приложения за съединението, като се планират разработването на гама от продукти за използване в стоматологични кабинети. Екипът разработва още и паста за зъби и гел с този пептид, които могат да се използват за лечение на свръхчувствителни зъби.