Учени се натъкнаха на интересни находки в кръвта и органите на холандка, която почина на 115 години, съобщава PopSci.

Родена през 1890 г., холандката Хенрике ван Андел-Шипер почива на 115-годишна възраст през 2005 г.  Приживе тя беше най-възрастният жител на планетата, а изследване на тялото й показва, че е била със здрав разсъдък до края на дните си.

Виж още: Учени създават библиотека от мозъци

При аутопсията на мозъка на починалата Хенрике били открити съвсем минимални признаци на неврогенеративни заболявания, които по принцип водят до нарушаване на мисловните функции с възрастта. Освен това учени открили, че две трети от белите кръвни телца в тялото й произлезли само от две стволови клетки, което навява на заключението, че повечето или дори всичките кръвни стволови клетки, с които жената е започнала живота си, вече са умрели.

"Това ни кара да си зададем въпроса дали има предел на деленето на стволовите клетки и дали това на свой ред означава, че има предел на човешкия живот", коментира Хене Холсеге от Университетския медицински център в Амстердам.

Друга характерна особеност за дълголетието идва под формата на значително износени защитни върхове на хромозомите. При белите кръвни телца тези връхчета били средно 17 пъти по-къси от тези в мозъчните клетки, които почти не се възпроизвеждат през живота. Учените установили още, че мутациите в кръвните клетки са безобидни. Всички те произлизали от погрешно възпроизвеждане на ДНК по време на дългия живот на холандката. Стволовата кръвна клетка-майка се мултиплицирала, за да осигури клонинги, от които кръвта се възстановява многократно.

Според изследователите това е първият случай на такова добро съхраняване на мозъка в преклонна възраст. Възрастните хора по-често страдат от Алцхаймер и намалено кръвоснабдяване в резултат от артеросклероза.