Антибиотичната резистентност е основен проблем, който учените и здравните организации се опитват да преодолеят. Скоро може и да имаме полезен съюзник в битката с нея под формата на нова молекула, която на практика контролира бактериите, които вече са резистентни на лекарства.

Молекулата се нарича фабимицин и за в бъдеще би могла да се използва за лечението на някои от най-упоритите инфекции, които хората могат да получат.

Новото потенциално лечение е насочено срещу грам-отрицателните бактерии – група от трудна за убиване патогени, които често са отговорни за инфекции на пикочния канал, белите дробове и дори кръвоносния поток.

Те са толкова устойчиви, тъй като разполагат със защитна външна мембрана, която предпазва клетъчната стена от субстанции, които могат да я увредят (като антибиотиците например). Изследване, проведено в английска болница, открива, че повече от 1/3 от хората с грам-отрицателни бактерии в кръвоносния поток са починали в рамките на една година. Това демонстрира предизвикателствата, пред които сме изправени по отношение на тези издръжливи микроби.

„Геномните изследвания и експерименти с непропускливи щамове откриват най-различни биологични цели, които можем да използваме, за да убием грам-отрицателните бактерии“, пишат изследователите в своя труд.

„Внушителната външна мембрана на тези патогени обаче, както и разнородните им ефлуксни помпи, пречат на много кандидат антибиотици да достигнат своите цели.“

Фабимицин преодолява тези проблеми, като преминава през външния клетъчен пласт, и избягва помпите, които изхвърлят външен материал. По този начин молекулата може да се натрупа на места, където може да причини най-много вреди. Субстанцията не убива и прекалено много здравословни бактерии – друг значителен проблем, свързан със сегашните методи на лечение.

Екипът започва своите експерименти с антибиотик, за който се знае, че е ефективен срещу грам-положителните бактерии. Те извършват няколко структурни промени, за да направят така, че молекулата да може да прониква през силните защити на грам-отрицателните щамове.

По време на тестовете фабимицинът е бил ефективен при повече от 300 типа резистентни на лекарства бактерии. Нещо повече – оказва се, че той намалява нивата на вредните бактерии при мишки с пневмония или инфекция на пикочния канал до тези преди началото на инфекцията.

Изследването е публикувано в ACS Central Science.