Бебетата, гушкани като малки, са с променени гени

29 ноември 2017 г., 15:30
5703

Снимка: Shutterstock

Количеството близък и уютен контакт на бебетата с техните родители ги топли и ги кара да се чувстват обичани. Но това далеч не е всичко. Ново изследване установи, че гушкането всъщност засяга бебетата на молекулно ниво и ефектите могат да траят с години. Резултатите на проучването показват, че бебетата, които не получават достатъчно физически контакт и са по-стресирани в ранната си възраст, получават промени в молекулярните процеси, които засягат изразяването на гените.

По време на изследването родителите на 94 бебета са били помолени да си водят дневници за гушкането и докосването на техните бебета в продължение на първите пет седмици след раждането. Те са били помолени да записват и поведението на бебетата – дали са спяли, дали са плачели или нещо друго, което е било интересно.

След 4 и половина години са били взети ДНК проби на децата, за да се анализира специфична биохимическа модификация наречена Днк метилация. Това е епигенетичен механизъм, при който някои части от хромозомите се свързват с малки въглеродни и водородни молекули, като така често се променя функцията на гените и засяга тяхното проявяване.

Учените установили, че съществуват значителни разлики в тази модификация при бебетата, които са имали богат физически контакт и бебетата, които не са получавали такъв. Разликите са засягали пет различни ДНК локации, две от които са били в гените на децата. Един от тях е бил свързан с имунната система, а другият с метаболитната система.