Това е един от големите въпроси пред човечеството – раждаме ли се със съзнание за разликата между добро и зло, или я научаваме от родителите и обществото?

Философи и психолози от векове проповядват, че децата се раждат „чисти листове” и че ролята на родителите и обществото е да ги научи на разликата между добри и лоши неща.

Все повече учени обаче са на различно мнение. Според тях бебетата всъщност се раждат с напълно завършен морал и, докато възпитателите могат да доразвият системата им от вярвания и убеждения, те не я създават. Научен екип от университета Йейл разказа пред Си Ен Ен за новите си експерименти, които потвърждават това.

Д-р Карън Уин и екипът й проучват умовете и поведението на бебетата от десетилетия. Преди осем години те започват серия проучвания на деца под 24-месечна възраст, за да разберат доколко те разпознават разликата между добро и лошо поведение.

Първият тест в експериментите им е най-простият. Показвате на бебето пример за добро поведение и пример за лошо и го оставяте да реши какво харесва.

Учените започват това упражнение с куклен театър, в който сива котка се опитва да отвори голяма пластмасова кутия. Тя опитва ли, опитва, но просто не може да вдигне капака докрай. Тогава идва зайче в зелена тениска и й помага. След това сценарият се повтаря, но този път зайче в оранжева тениска тръшва капака на кутията и избягва. Зеленото зайче е доброто, а оранжевото – злото.