С времето дори фактите, които смятаме за непоколебими истини, могат да се променят. Някога хората са смятали, че лекарите могат да минат и без да мият ръцете си преди операция. Знанието постоянно се развива.

Следващите седем идеи вероятно са се променили от времето, когато сте били ученици. Никога не е зле да влезем в крак с днешните научни открития.

Преди: Плутон е планета.

Сега: Плутон не е планета

Още от 19. учените знаят, че вероятно има девета планета в Слънчевата система след Уран. През 1906 г. Пърсивал Лоуъл, основател на Обсерваторията Лоуър във Флагстаф, Аризона, дори започва изследователски проект с цел да намери мистериозната Планета Х.

След което през 1930 г. 23-годишния астроном Клайд Томбо  e бил натоварен със задачата да сравнява снимки на нощното небе, за да засече движещи се обекти. Така той открива Плутон, и обнародва откритието си в Харвардската обсерватория. След като едно 11-годишно английско момиче дава името на новата планета (на древноримския бог на подземния свят), Плутон официално става деветата планета от Слънчевата система.

Но през 2003 г. един астроном открива по-голям обект отвъд Плутон – който нарича Ерида. Новата информация кара много астрономи да си зададат въпроса какво прави една планета планета и решават, че Плутон просто не влиза в класацията. Нито и Ерида. Плутон е понижен до планета джудже.

Можем да си представим объркването на малките ученици в този момент.

Преди: Диамантът е най-твърдото вещество на света.

Сега: Свръхтвърдият кубичен борен нитрид е най-твърдото вещество в света.

От 2009 г. насам познаваме поне две вещества, които са по-твърди от диаманта – това са вюрцитният борен нитрид, и т.нар. лонсдейлит. Първият е с 18 процента по-твърд от диаманта, а вторият – с цели 58%. За жалост и двете вещества са доста редки и нестабилни на практика. Откривателите на новите материали само са изчислили твърдостта им, без да са я тествали с помощта на материален образец – което прави откритието донякъде теоретично.

През 2013 г. обаче на сцената излиза нова свръхтвърда разновидност на борен нитрид, в която частиците на изходния материал са реорганизирани по модел, който напомня листата на роза, глава лук или комплект матрьошки, обясняват картинно авторите в интервю за Wired.

Бъдете в крак с напредъка на технологиите. Подарете пръстен от свръхтвърд кубичен борен нитрид.