Когато си легнете да спите довечера, сложете една книга под възглавницата си. Когато се събудите на сутринта, ще знаете за какво се разказва в нея. Добре, де, това най-вероятно няма да проработи, но не губете надежда още.

Оказва се, че всъщност може да научите някои неща - или най-малко да усъвършенствате някои умения- докато спите. Повечето от тях зависят от едно нещо: звук. Ето и някои от уменията, които може да изострите в съня си.

1. Думи на чужд език

В скорошен експеримент, учени наблюдавали как немскоговорящи хора започнали да учат холандски, най-напред с някои просто глаголи. След това хората трябвало да заспят.

Без знанието на дремещите немци, учените  пуснали запис с глаголи на група от тях. По-късно, когато били изпитвани върху думите, хората, които ги слушали в съня, се справили по-добре.

състояние, като ходене. Проходилки не си спомнят думите почти както траверсите.

2. Музикални умения.

В друго проучване, изследователи, показали на група хора как да свирят на китара мелодии с помощта на техника, заимствана от видео играта Guitar Hero. След това всички доброволци трябвало да подремнат. Когато се събудили, те били помолени да изсвирят отново мелодиите.

Без знанието на спящите участници, на една група била пусната същата мелодия, а на друга - не. Доброволците, на които била пусната мелодията, въпреки че не си спомняли за това, я изсвирили далеч по-добре, отколкото тези, които не я чули в съня си.

3. Къде сте оставили нещо.

В проучване, изследователи накарали 60 човека да поставят виртуален обект на определено място на компютърния екран. Когато го слагали на мястото, те чували специфична мелодия. След това изследователите направили два експеримента, в които участниците дремнали в продължение на 1,5 часа.

По време на първата дрямка, участниците спели необезпокоявани от нищо. По време на втората, изследователите пускали мелодията, която участниците чували, когато поставяли предмета на мястото му.
Не е изненадващо, че след дрямката, спомените на хората избледнели. Но спомените на тези, които чули мелодията, били по-пресни.

4. Как да запазим специални спомени

Учените считат, че мозъците ни използват специална система за отбелязване, за да отделят по-важните спомени. Тези, които мозъка определя като “важни” се “изпращат” направо в нашата дългосрочна памет, докато по-малко важните се заменят с нови. Но изследователите смятат, че може да хакнем тази система в наша полза.

В едно скорошно проучване, те установили, че хората, които чули звук, който свързвали с даден спомен - дори незначителен – успели да го извикат в съзнанието си.

Група доброволци трябвало да поставят иконки на определено място на компютърния екран. Компютърът пускал специфичен звук при поставянето на определен обект. Иконката на котка мяукала; камбаната звъняла. След това участниците потънали в сладка дрямка. Докато участниците от едната група спели, учените пуснали звуците на някои от иконите.
Хората, на които били пуснати някои от звуците, успели да си припомнят всички обекти. Един звук извикал множество спомени.

Какво се случва, докато спим, което е добре за нашия мозък?

Мозъчната активност се забавя при различните фази на съня. Някои от нас прекарват повече време в специална фаза, наречена фаза на бавни мозъчни вълни (slow wave sleep - SWS), отколкото други. Това е фазата на съня, при която учените смятат, че някои от нашите краткосрочни спомени се преместват в дългосрочната ни памет.

Иначе казано, колкото по-дълго прекарваме в тази фаза, в толкова по-голяма степен можем да тренираме паметта.