Хората, които обичат да се „доверяват на своята имунна система“, ще останат доволни от факта, че по всичко личи, че човек е елиминирал ХИВ изцяло от своето тяло без употребата на каквито и да било антиретровирусни медикаменти. Онези от вас, които разбират от статистики, вероятно ще подчертаят, че това е едва вторият път, в който се случва подобно нещо. Учените обаче се надяват, че ще успеят да приложат уроците от този впечатляващ случай, за да помогнат на онези, които не разполагат със супер мощна телесна защитна система.

ХИВ притежава умението да се крие от имунната система (както и от всякакви видове лечения) в т.нар. „вирусни резервоари“. Това означава, че дори и една изключително ефективна терапия да бъде прекратена, заразеният отново става уязвим. Това принуждава повечето хора, болни от ХИВ, да приемат антиретровирусни лекарства до края на живота си.

До момента двама души са излекувани от ХИВ посредством терапии със стволови клетки, които на този етап не се особено широко приложими. Третият случай, за който бе съобщено преди време, е все още под въпрос. Миналата година обаче лекари установиха, че т.нар. пациент от Сан Франциско е елиминирал своите ХИВ резервоари единствено и само благодарение на изключително впечатляващата си имунна система. Научен труд, публикуван в Annals of Internal Medicine, показва, че това не е нито единичен случай, нито медицинска грешка. Напротив – случи се повторно.

Новият пациент-чудо е 30-годишна жена, известна като Есперанца. Преди време нейният партньор умира от СПИН. Тя е диагностицирана с ХИВ през 2013 г., а през 2019 г., докато е бременна, се подлага на антиретровирусна терапия. Преди и след това обаче не е била лекувана. В рамките на четири години д-р Ксу Ю от Масачузетската многопрофилна болница и нейни колеги извършват секвенция на 1,2 млрд. кръвни клетки на пациентката, както и на 500 млн. тъканни клетки. Ю така и не открива геном на ХИВ в състояние, в което може да се възпроизвежда. По-конкретно, вирусът не е засечен в 150 млн. Т-клетки CD4+, които обикновено са основният резервоар. Учените обаче се натъкват на една хипермутирала вирусна секвенция, което доказва, че оригиналната диагноза на инфекцията не е била погрешна.

Елиминирането на вируса е известно като „стерилизиращ лек“. Тези открития (особено на фона на втория самоизлекувал се пациент) показват, че не е изключено да съществува метод за постигането на стерилизиращ лек при хора, чието тяло не може да направи това само, казва Ю. Въпреки това учените отбелязват, че „отсъствието на доказателство за непокътнати ХИВ-1 провируси в голям брой клетки не е доказателство за отсъствието на ХИВ-1 инфекция. Стерилизиращият лек на ХИВ-1 не може да бъде доказан емпирично никога.“

Пациентът от Сан Франциско и Есперанца са екстремни примери за т.нар. „елитни контролери“ - хора, чиято имунна система може да попречи на ХИВ да достигне опасни нива без необходимостта от антиретровирусна терапия. Известно е, че по-обикновените случаи на подобни елитни контролери постигат това посредством конкретни особено мощни Т-клетки убийци.

В момента Ю проучва потенциална връзка между Т-клетките убийци на двамата пациенти. „Проучваме възможността да предизвикаме този тип имунитет чрез ваксинация у човек, подложен на антиретровирусна терапия. Целта ни е да научим имунните системи да могат да контролират вируса без този тип терапии“, казва Ю.