Една впечатляваща нова система възстанови функцията на органите на прасе един час след като животното е починало. Това сочи ново изследване, публикувано в Nature. Не се притеснявайте, учените не са си поставили за цел да създадат армия от немъртви прасета. Те се надяват, че един ден тяхната работа ще подпомогне спасяването на човешки животи, като увеличава времето, за което органите са годни за трансплантация.

Малко след като сърцето спре, тялото преминава през поредица от процеси и поради липсата на кислород и питателни вещества клетките и органите (които се подуват) се увреждат необратимо, а кръвоносните съдове колабират.

В това най-ново изследване екип, ръководен от учени от Йейлския университет, успява да възпре тези на пръв поглед неизбежни процеси при прасетата с помощта на система, наречена OrganEx.

Тя работи по начин, сходен с кардиопулмоналния байпас – техника, при която машина временно иззема функциите на сърцето и белите дробове по време на операция, като поддържа циркулацията на кръвта и съдържанието на кислород в тялото на пациента. OrganEx вкарва в телата на прасетата кислород, както и комплексна перфузионна течност, пълна със съставки, които коригират електролитния дисбаланс и противодействат на вредите, породени от липсата на кръвообращение.

С помощта на тази техника учените запазват жизнеността на клетките и органите до 1 час след спирането на сърцето.

„На практика чрез тази интервенция ние успяхме да покажем, че можем да убедим клетките да не умират“, казва водещият автор на изследването Звонимир Врселджа от катедрата по невронауки към Йейл.

„Ако ги погледне под микроскоп, човек трудно може да направи разлика между здрав орган и такъв, който посмъртно е третиран с технологията OrganEx“, допълва той.

Въпреки че клетките и органите са били здрави, в мозъка не е отчетена организирана електрическа активност, което означава, че животните не са били в съзнание по време на експериментите.

Изследователите подчертават, че на този етап от своите изследвания те ще се фокусират единствено върху животински органи. Да, един ден тази технология би могла да се приложи и при хора, които са получили инфаркт или са се удавили. Преди това обаче ще трябва да бъдат извършени още множество допълнителни изследания и експерименти. „Не че е невъзможно, просто е нужна още много работа“, казва д-р Стивън Лейтъм, един от авторите на новото проучване и ръководител на Интердисциплинарния център по биоетика към Йейл.

На въпроса на журналистите дали тази технология би могла да се използва за съживяването на мъртви хора, един от изследователите отговаря следното: „[Постижението] определено не е толкова вълнуващо, колкото им се иска на медиите.“

И все пак, учените, изглежда, подценяват своето творение. В момента органите могат да издържат около 12 часа извън тялото. Ето защо подобна технология би могла да спаси човешки животи, като удължи този период и облекчи търсенето на органи за трансплантация.

OrganEx също така може да позволи нови възможности за хирургията, като даде "повече пространство за медицински маневри", смята Андерс Сандбърг от Оксфордския университет.