Уникалната способност на саламандъра да възстановява един или дори два увредени свои крайника е изследвана от австрийски учени, които смятат, че разбирането на този механизъм може да помогне за лечението на големи рани при хората, писа “Ел паис”.

Специалисти от Изследователския институт по молекулярна патология във Виена се надяват да разберат генетичния код на тези земноводни.

Саламандрите са забележителни същества - ако загуби пръст, той израства отново. Освен това, ако се отреже част от сърце или от гръбначен мозък, тя ще се регенерира. Най-впечатляващото е, че дори може да им порасне отново крак, отхапан от гладен хищник.

“Очарована съм от това как крайниците им се регенерират“, споделя професор Ели Танака, която изучава саламандри в продължение на почти две десетилетия. Работата й е фокусирана върху вида аксолотъл (Ambystoma mexicanum). Тя казва, че всички саламандри, изучавани от хората, “изглежда възстановяват крайници“.

В рамките на проект с еврофинансиране проф.Танака и екипът й се опитват да разгадаят загадката как молекулите командват клетките на раненото същество да се развиват и движат, като по този начин възстановяват целия ​​крайник в правилните пропорция и размер. Подобна регенерация е възможна до рамото и се случва така, сякаш на саламандъра му израства крайник за първи път.

Въпреки че засега е в сферата на научната фантастика възможността на човек някога да му порасне отново ръка или крак, изследователите са на мнение, че саламандрите могат да дадат пример как нараняванията при хората да бъдат лекувани по-добре.

След като земноводното остане без крайник, на мястото на раната се образува кръвен съсирек. Кожните клетки се придвижват, за да покрият пострадалата част в рамките на един ден. След това тъканите започват да се пренареждат, като първо образуват маса от различни клетки, наречена бластема, която има способността да се превръща в орган или придатък. Това е особено важно при регенерирането на отрязани крайници, предава БТА. При заздравяването на човешките рани белег се образува от подобни на лепило клетки, наричани фибробласти.

Танака вижда в откритията си бъдещи ползи за пострадали пациенти. Саламандрите и бозайниците обаче се развиват по различен начин.

При бозайниците оформянето на ръка, например, се случва в малък мащаб в ембриона. Саламандърът е различен. Изглежда, че има пъпка, способна да се развие до ръка на пораснало земноводно.

"Няма да можем да поискаме от човешка клетка да направи това, защото тя работи в малки мащаби", каза Танака. "Но може да сме в състояние да произведем група човешки стволови клетки, които се регенерират като при саламандъра."

Това може да бъде изключително полезно, например, за хора, които страдат от обширни рани от изгаряния. Възстановяването на тази кожа в момента не дава на човек потни жлези, космени фоликули и други видове клетки, но уроците от саламандъра могат да направят това възможно, смятат специалистите.