Кофеинът може да противодейства на възпаленията, които настъпват с възрастта, установи ново проучване. Значение оказват и само няколко чаши кафе на ден, твърди съавторът на проучването и професор по микробиология и имунология от Станфордския университет Марк Дейвис, цитиран от Live Science. Резултатите от изследването предлагат да обяснят защо хората, които пият кафе, са склонни да живеят по-дълго, отколкото тези, които не пият кафе.

Самото проучване е протекло в няколко етапа. Първо учените са анализирали данните от изследване на повече от 100 души, което е имало за цел да проучи как системите на организма се променят в процеса на стареене. Изследвани са кръвни проби от участниците, данни от медицинската и семейната история на всеки един от тях. Резултатите са показали, че по-възрастните участниците имат по-високи нива на възпалителителен протеин, наречен IL-1 бета, в сравнение с по-младите участници. Нещо повече, сред по-възрастните, тези с по-високи нива на IL-1 бета са в по-голям риск от калциране на артериите и високо кръвно налягане в сравнение с тези, които са имали по-ниски нива на този възпалителен протеин.

За да се установи дали е налице причинно-следствена връзка между IL-1 бета протеина и състояния като високо кръвно налягане, изследователите са провели проучване и върху мишки. Учените са установили, че инжектирането на вещества, които увеличават производството на IL-1 бета протеин, предизвиква големи възпаление и хипертония, което подкрепя тяхната идея.

На втория етап от проучването, учените са изследвали защо някои възрастни хора показват по-ниска активност на протеина IL-1 бета. Било установено, че именно те консумират повече кофеинови напитки. Когато изследователите отново разгледали кръвните проби, установили че тези с по-високи нива на кофеин действително показват по-ниско активиране на протеина IL-1 бета.

Оказва се, че кофеинът всъщност предотвратява образуването на тези съединения, предизвикващи възпаления в клетките. "Това откритие може да обясни защо консумацията на кофеин корелира с по-ниско кръвно налягане", заявява професор Марк Дейвис.

Изследователите отбелязват, че понижаването на хроничните възпаления при по-възрастните може да попречи на редица свързани със старостта заболявания, включително високо кръвно налягане, калциране на артериите и други сърдечно-съдови проблеми. Предстоят още изследвания, за да се потвърдят окончателно тези твърдения, както и да се разработят специфични лекарства, които да противодействат на причините за тях.

Засега обаче пиенето на кафе може да бъде един от начините за намаляване на възпалителни процеси, които естествено идват с възрастта.