Всички ракови заболявания са неприятни, но някои – много повече от други. Да вземем за пример глиобластома – рядък, за щастие, тумор, който расте бързо и агресивно върху мозъка или продълговатия мозък; не може да се излекува и почти винаги е с фатален изход.

Труден е и за третиране – изисква изключително интензивна радио- и химиотерапия, които пациентите често не успяват да завършат. Учени обаче вероятно откриха нов метод – неинвазивен шлем, който използва осцилиращо магнитно поле, за да смали тумора.

Съвсем наскоро учените тестват устройството върху 53-годишен пациент с глиобластом, чийто тумор се е смалил бързо с впечатляващите 31 процента, малко преди, за съжаление, да почине от несвързана с лечението травматично нараняване на главата.

„Благодарение на куража на този пациент и неговото семейство ние успяхме да тестваме и потвърдим потенциалната ефективност на тази първа в света неинвазивна терапия на глиобластом“, казва неврохирургът Дейвид С. Баскин от Медицинската болница на Хюстън.

Ето колко много се е смалил туморът. Източник: Baskin et al., Front. Oncol., 2021

Шлемът разполага с три силни въртящи се перманентни магнита, които генерират осцилиращо магнитно поле. С помощта на тази технология изследователите успяват да намалят масата и обема на глиобластомa в клетъчни култури и човешки клетки на глиобластом, присадени на мишки в лабораторни условия.

Учените откриват, че магнитното поле пречи на преноса на електрони в поредица от реакции, които митохондриите използват за производство на химическа енергия, захранваща нашите клетки. Това смущение обаче се случва само при наличието на определени смеси, подобряващи метаболизма и образувани от туморните клетки, което означава, че клетките на глиобластома умират, докато здравите – остават непокътнати.

Пациентът посещава лекар през май 2018-та с оплаквания, че неговото психическо състояние се е променило. Оказва се, че има голям тумор, който се е разпространил и през двата челни лоба и дори е навлязъл в „моста“ (corpus callosum) помежду им. През юни същата година се подлага на операция, при която лекарите изрязват тумора, но, за съжаление, той отново пораства. Тъй като традиционните лечения вече не са му от полза, той е одобрен за терапия с магнитния шлем.

През април 2020-та процедурите започват. В продължение на три дни той е обучен как да борави с него в клинични условия, след което е изпратен у дома, за да продължи с терапията. Първоначално сесиите с шлема траят по 2 часа на ден, а впоследствие са увеличени до 6.

Цялото лечение продължава 36 дни. За този период глиобластомът се е смалил с цели 31 процента, казват изследователите. Според хората, които са се грижили за мъжа, неговата реч и когнитивни функции са се подобрили значително.

След 36-ия ден обаче лечението е трябвало да се прекъсне, тъй като пациентът пада и наранява главата си. За съжаление, малко след това умира.

Въпреки че историята има трагичен край и че това проучване засяга само един случай, предварителните резултати са окуражаващи. Смаляването на тумора е консистентно с предишните наблюдения на нашите клетъчни култури при мишки и показва, че глиобластомът намалява на места, на които стандартните ракови лечения не са успели да спрат растежа.

Ако ефективността на шлема бъде доказана и при други пациенти, той ще предложи една значително по-леко лечение на една от най-неприятните форми на рак.

„Представете си, че можем да лекуваме рак на мозъка без радио- или химиотерапия“, казва Баскин.

Можем само да се надяваме.

Изследването е публикувано във Frontiers in Oncology.