Черните дупки са огромни космически обекти, които всмукват материя и енергия. Когато за първи път са били предсказани математически от уравненията на Общата теория на относителността дори и Айнщайн не е повярвал, че могат да съществуват реално във физическия свят. Но астрономията демонстрира отдавна, че те са съвсем реални, и оттогава трупаме все повече информация за това колко необичайни и дори шокиращи са тези обекти.

Добре е да се има предвид, че поне на теория, всяка обособена порция материя може да се превърне в черна дупка, ако по някакъв начин бъде смачкана под границите на своя т.н. радиус на Шварцшилд. За Слънцето, например, това би означавало да се събере в размерите на малък земен град, за да се превърне в черна дупка. А за Земята това би означавало да се побере в обем, голям колкото обикновен фъстък. Но само помислете в обратната посока. Така например, колко ли са масивни истинските черни дупки, извести на астрономията? Като например XTE J1650-500, която е приблизително с размерите на Манхатън, но съдържа масите на три до четири пъти масата на нашето Слънце. Ако ви звучи впечатляващо, трябва да се подготвите за сериозна промяна в перспективата, защото тази дупка е всъщност една от най-малките познати. М82 Х-1 е с размерите на планетата Марс, но всъщност съдържа маса, еквивалентна на маските на 1000 Слънца. А дори и тя е наистина далеч от мащабите на супермасивните черни дупки, каквито се намират в центровете на почти или може би всички галактики във Вселената. Една от тях съдържа маса, еквивалентна на масите на 20 милиарда слънца. Вижте това видео, което ще подреди мащабите за вас, но седнете удобно и се дръжте здраво за стола.