Чували ли сте за изоставения хангар в Казахстан, пълен с потънали в прах прототипи на руски космически совалки?

Той се намира край космодрума Байконур, който продължава да работи и днес (вследствие на затварянето на програмата за космическите совалки на NASA, астронавтите могат да достигнат Международната космическа станция единствено със „Союз“).

Прототипите "Буран", които се срещат в хангара обаче, са от една по-ранна епоха. Те са последните останки от космическата програма,  която стартира през 1974 г. и приключва през 1993 г. Единствената работеща совалка Буран – „Орбитер 1K1” – извърши един безпилотен полет, преди да остане завинаги на земята. За съжаление тя е била разрушена при срутването на хангара през 2002 г.

Снимките ни показват тази отдавна забравена космическа програма, буквално замръзнала във времето. Можем само да се надяваме, че те ще накарат руското правителство да постави тези совалки в музей, където всъщност им е мястото.

Този изоставен склад край космодрума Байконур в Казахстан крие истинско историческо съкровище.

Снимка: vicspacewalker / Shutterstock

А именно - две космически совалки от старата руска програма "Буран".

Снимка: Constantine Vladimirovich / Shutterstock

На програмата е сложен край през 1993 г. след края на Съветския съюз. Извършен е само един безпилотен полет.

Снимка: Constantine Vladimirovich / Shutterstock

Някога хангарът е поддържал изкуствено високо атмосферно налягане, за да държи прахта настрана. Тези системи обаче отдавна не работят.

Снимка: Constantine Vladimirovich / Shutterstock

Сега совалките са покрити с прах и птичи изпражнения. Прозорците им са изпочупени.