Телескопът „Хъбъл“ отново е на линия! Въпреки че работи неуморно вече близо 28 години, той продължава да снабдява учените с невероятни данни за Космоса и да прави едни от най-забележителните снимки, които някога сме виждали.

На 5 октомври един общо двата работещи жироскопа на телескопа започна да се върти по-бързо от очакваното, което активира безопасния режим на работа на „Хъбъл“. Впоследствие екип от инженери и експерти работиха неуморно 3 седмици, за да го оправят. И резултатът е налице.

На 27 октомври „Хъбъл“ насочи взора си към малко парченце от небето в съзвездието Пегас. Телескопът засне поле от звездообразуващи галактики на 11 млрд. светлинни години от нас – когато Вселената е била най-активна по отношение на новородени звезди.

„Сагата бе невероятна и изградена около героичните усилия на екипа на „Хъбъл“ – заяви Дженифър Уайзман, старши учен по проекта "Хъбъл" в Центъра за космически полети Годард на НАСА в Грийнбелт, Мериленд. „Благодарение на тези усилия телескопът отново функционира нормално и ще продължи да е от полза за астрономическото общество и всички хора по света години наред.“

Когато бе изстрелян в орбита на 570 км от Земята на 24 април 1990 г., "Хъбъл" разполагаше с общо шест жироскопа - специални инструменти, които му позволяват да се върти и да прихваща конкретни цели. За да функционира нормално, „Хъбъл“ се нуждае най-малко от 3 активни жироскопа. Дълги години работеше с 4, след което обаче два също отказаха да функционират (включително резервния). Така през 2005 г. телескопът започна да работи в нов режим, използващ само 2. Техника, която NASA реши да използва, за да удължи живота му – поне до следващата мисия (4). Въпреки че „Хъбъл“ може да работи и само с един жироскоп, регионите от небето, които има възможност да изследва, ще са значително по-малко. Резервни жироскопи няма. Съответно NASA ще трябва да помисли за алтернативни методи, които да удължат живота на телескопа.

Снимката в цялата й прелест