Учени от университета „Кийл" в Нюкасъл откриха планета, която на практика поглъща почти изцяло светлината от най-близката до нея звезда, съобщи списание „Нюзуик“.

Свръхгорещата планета WASP-104b от съзвездието Лъв, която изследователите нарекоха „горещ Юпитер", заради нейните температурни особености, поглъща между 97-99% от светлината на своята най-близка звезда, която се намира на разстояние 466 светлини години от Земята. Това от своя страна означава, че тя отразява по-малко светлина дори от въглен.

„От всички тъмни планети, за които имаме информация, тази определено е в топ 5. Аз мисля, че е сред първите три“, заяви Тое Моцкин, един от изследователите в университета.

WASP-104b и други изключително тъмни планети, като TrES-2b и HAT-P-7b, отразяват толкова малко светлина, че е изключително трудно да се определи коя точно е най-тъмната.

WASP-104b има маса, подобна на тази на Юпитер, но значително по-близка орбита до своето слънце, от където идва и името „горещ Юпитер“. Повечето планети, които са толкова близо до своята звезда, поглъщат около 40-50% от нейната светлина, но  WASP-104b е специален пример.

Планетата прави една пълна обиколка около своята звезда за 1,75 дни, в резултат на което тя е подложена на силна слънчева радиация и нагряване. В комбинация с високото съдържание на натрий и калий, планетата успява да достигне почти пълно поглъщане на светлината.

„Изказването, че тя е по-тъмна от въглен, е малко заблуждаващо“, казва Адам Бъроус от университета в Принстън, които участвал в изследванията на други свръхтъмни планети.

„Въпреки че отразява по-малко светлина от въглен, газовият гигант може да излъчва светлина. Той може да свети в лилаво“, допълва Бъроус.

Мениджър Нюз