Астрономи демонстрираха страхотен нов инструмент, благодарение на който ще получим отговори за най-сложните въпроси, свързани с формирането на галактиката. Екипът е използвал Illustris TNG50 – „най-детайлната широкомащабна симулация на Вселената въобще“. Първите резултати показват, че съществува ключово взаимодействие между потоците космически газ и галактическите структури – нещо, което нямаше как да научим чисто и просто от наблюденията на космоса.

Симулацията е своеобразна „Вселена в кутия“, в която изследователите „поставят“ всички необходими правила и съставки и ги оставят да еволюират. Откритията, публикувани в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, са особено важни за формирането на спиралните галактики.

Стартирайки като натрупвания от газ, тънките дискове, типични за спиралните галактики, започват да се появяват по естествен път в симулацията. С течение на времето хаотичните струпвания се подреждат в спирали, а потокът от газ произвежда звезди в диска в една подредена кръгова орбита.

„На практика TNG50 показва, че нашият Млечен път, със своите тънки дискове, е на върха на галактическата мода: през последните 10 млрд. години (поне тези галактики, които все още формират нови звезди) са станали все по-дископодобни, а техните хаотични вътрешни движения са намалели значително – казва съавторката на проучването д-р Аналиса Пилепих от астрономическия институт „Макс Планк“ – Във Вселената е царял много по-голям хаос, когато тя е била едва на няколко млрд. години.“

Симулацията представлява куб с пространство 230 млн. светлинни години ширина. В рамките на него изследователите могат да следят еволюцията при 1 млн. пъти по-малък мащаб. Те започват с 2 млрд. частици, които представляват струпвания от тъмна материя и нормална материя и симулират време, еквивалентно на годините на Вселената. В този космически куб изследователите следят хиляди галактики, докато те еволюират и се променят през годините на съществуването на Вселената.