Не е нужно сте особено навътре в науката, за да знаете, че черните дупки обикновено поглъщат, а не изхвърлят разни неща. Наскоро обаче учени станаха свидетели на изключително странно явление при черната дупка, известна като Маркарян 335. Два космически телескопа на НАСА, единият от които NuSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array), наблюдаваха как супермасивната черна дупка „изстрелва“ от вътрешността си своята корона.

Подобно явление не е било наблюдавано никога по-рано. Короните са съставени от силно енергийни частици, които генерират рентгенови лъчи, но подробностите за външния им вид и за начина, по който се формират, са неясни.

Това е едно от най-важните открития досега, смята Дан Уилкинс от Университета Сейнт Мери. То може да ни обясни как черните дупки са едни от най-ярките обекти в космоса.

Главният изследовател на NuSTAR, Фиона Харисън, отбеляза, че природата на енергийния източник е „загадъчен“, но добави, че възможността на практика да се запише събитието е дала сведения за размера и структурата на черната дупка, както и нова информация за това как функционират черните дупки.

Макар да ни се иска да мислим, че имаме доста добро разбиране за космоса, голяма част от това, което смятаме за знание, е само теория, която все още не е потвърдена или опроверагена чрез наблюдения. Няма да е изненада, ако се наложи някои учебници ще трябва да бъдат пренаписани.

Източник: Тhe Space Academy