Хората могат да виждат лица навсякъде. В петната по килима, по повърхността на Марс, в контакта на стената или дори в мивката. Тази наша приятна способност се нарича парейдолия и работи дори на галактическо ниво.

Това, което виждате на снимката по-горе, не е зловещо лице, а две галактики в процес на сливане. Тя бе пусната от екипа, занимаващ се с „Хъбъл“, навреме за Хелоуин.

Системата се казва Arp-Madore 2026-424 и се намира на 704 милиона светлинни години. Има необичайна форма, наподобяваща глава, заради турбулентните ефекти от сблъсъка на двете галактики.

Източник: NASA, ESA, J. Dalcanton, B.F. Williams, and M. Durbin/University of Washington

Обектът е категоризиран като пръстеновидна галактика. Пръстенът, който виждаме на снимката, направена от „Хъбъл“, всъщност е продукт от сблъсъка. При сливането на двете галактики се образува гравитационна ударна вълна, която избутва материала отвътре навън. Когато въпросният материал се сблъска и компресира, той задейства вълна от звездна формация.

Пръстеновидните галактики са редки и само няколкостотин могат да бъдат срещнати в нашия по-голям космически съсед. Те се образуват, когато малка галактика премине през центъра на голяма галактика. Понеже галактиките съдържат голямо количество празен космос, това „сблъскване“ рядко води до реално сблъскване на звезди.

Може да си свалите снимката като тапет за своя компютър от тук.

Изтоник: Science Alert