Днес живеем в безпрецедентна епоха, в която всеки достатъчно мотивиран жител на света може да прави до скоро не ислими неща – например да търси екстрасоларни планети или да прави други сериозни астрономически открития.

Представяме ви няколко уебсайта, които могат да бъдат отправна точка за всеки начинаещ любител астроном:

Световният телескоп (WWT - The WorldWide Telescope) представлява точно това, което предполага името му. Това мултимедийно приложение прекрасно илюстрира степента, в която световната мрежа демократизира науката. WWT обединява в едно астрономическа информация от много източници, включително от някои от най-големите наземни (като „Паломар” в САЩ) или космически телескопи (като „Хъбъл”). Резултатът от това е, че всеки потребител с интернет връзка може да разглежда най-добрите изображения на пълното звездно небе, с които разполага човечеството, при това от комфорта на своя стол. В допълнение WWT предлага и уникални виртуални 3D турове по повърхността на Марс, сглобени от над 13 хил. изображения с висока резолюция, събрани от космически апарати.

Не може да съществува колекция от астрономически сайтове, която да не включва уебмястото на най-успешния космически телескоп „Хъбъл”, официално известен като Hubble Space Telescope (HST). Сайтът включва всичко, с което телескопът влезе в историята, включително спиращите дъха „пощенски картички от Вселената”. Мястото съдържа и богата образователна информация за начинаещи астрономи любители. Ветеранът „Хъбъл” вероятно ще бъде пенсиониран през следващото десетилетие. Визуалната галерия на HubbleSite обаче със сигурност ще остане източник на вдъхновение за всеки, който се интересува от астрономия.

Създадената през 1980 г. в САЩ неправителствена организация „Планетарно общество” (The Planetary Society) е най-голямата в света институция, сред чиито цели е прякото ангажиране на обществеността в космическите изследвания. Сред нейните основатели е големият астроном и популяризатор на науката Карл Сейгън. Освен изследователи и инженери в организацията членуват много космически ентусиасти от 125 страни. Всеки може да стане част от каузата на „Планетарното общество” – с дарение или с участие в някой от проектите на организацията. Едно от многото неща, които може да научите в сайта на обществото, е как да правите и обработвате изображения на космически тела. За целта е добре да проследите уроците на астронома Емили Лакдавала. Всичко това е в допълнение към актуалната информация и богатите образователни ресурси, засягащи всички аспекти на космическите изследвания.

Амбициите на Google да индексира и публикува цялата информация на човечеството отдавна се простират отвъд пределите на планетата, при това съвсем буквално. В допълнение на сателитната карта на света Google Maps интернет гигантът поддържа и аналогични услуги за Луната (Google Moon) и Марс (Google Mars), както и на цялото звездно небе (Google Sky). Последната е добър пример за космическите амбиции на Google и представлява интерактивна небесна карта, побираща цялата видима Вселена във вид, удобен за разглеждане в уеббраузър. Първоначалният изглед включва мозайка от изображения, събрани от мащабните картографски изследвания на небосвода Sloan Digital Sky Survey и Digitized Sky Survey, както и от телескопа „Хъбъл”. Освен в оптичната част на спектъра, Космосът може да бъде разгледан и в инфрачервена светлина или в микровълни чрез данните, събрани съответно от космическите телескопи IRAS (Infrared Astronomical Satellite) и WMAP (Wilkinson Microwave Anisotropy Probe). Общият брой на небесните обекти, които могат да бъдат видени в Google Sky, е над 500 милиона.