Повечето мъже започват да оплешивяват на средна възраст, а при около 80% от мъжете до 70-годишна възраст се наблюдава оплешивяване в различна степен. Мъжкият хормон тестостерон играе ключова роля, както и генетичните фактори. Те карат космените фоликули да се свиват, като постепенно се смаляват толкова, че стават невидими и се появява плешивина.

Изследователи от Пенсилванския университет проследяват кои гени участват в процеса на оплешивяване. След анализ те констатират повишени нива на протеина „простагландин D синтаза” в клетките на космените фоликули, разположени в плешивите петна по скалпа, но не и в областите, покрити с коса. Когато този протеин се свърже с определен рецептор в клетките на космените фоликули, растежът на косата постепенно намалява и спира.

„Идентифицирахме към какво да се насочим в борбата с мъжкия тип оплешивяване”, заявява професор Джордж Коцарелис от департамента по дерматология, ръководител на изследването. „Следващата стъпка ще бъде да открием веществата, които влияят на този рецептор и да разберем дали блокирането му ще може да обърне процеса или просто ще предотврати оплешивяването – въпрос, който ще отнеме известно време.”

Източник: BBC