Учени от Университета Вандербилт и Центъра за изследване на рака "Фред Хътчинс" доказаха съществуването на механизъм за предаване на гени, които причиняват увреждания на потомство от мъжки пол, но са безвредни за поколение от женски пол. Този механизъм е известен като "Проклятието на майката", пише Мениджър Нюз.

"Проклятието на майката" е една от най-странните прояви на естествения отбор. Според теорията на еволюцията, части от генома, заключени в клетъчните ядра и митохондриите се намират в непрекъснато съперничество като позитивни изменения в една част подтикват друга част на ДНК  да се адаптира.

Сега учените са изследвали подробно тази теория и са установили, че в клетките има  две независими части на генома, между които върви своеобразно "въоръжено преследване". По-голямата част от генома по принцип е разположена в клетъчното ядро, а съвсем малка - в митохондриите. Тази, която е в клетъчното ядро, се състои от генетичен материал и на двамата родители, а митохондриалната ДНК – само от материал на майката.

Докато естественният отбор потиска мутации, формиращи се в митохондриалната част на генома, то в клетъчното ядро няма такъв пряк механизъм за избяване от тези, които вредят на мъжкия зародиш. Именно това води до "Проклятието на майката".