Три начина, по които умът може да се бори с болестта

08 юни 2019 г., 17:00
5561

Снимка: pathdoc / Shutterstock

Практикуването на йога, съзнателна медитация* и участието в група за подкрепа има въздействие върху организма на клетъчно ниво, установи ново изследване. 

В проучването са участвали жени, които са се излекували от рак на гърдата. Учените са установили, че пациентките, които са практикували медитация и йога или са участвали в групи за взаимопомощ, са имали по-дълги теломери – част от хромозомите, която има важно отношение към физическото здраве. 

По думите на ръководителя на изследването, Линда Е. Карлсон:

„Вече знаем, че психологическите интервенции като съзнателна медитация помагат да се почувствате по-добре психически, но за първи път имаме свидетелства, че те могат да повлияят върху ключови аспекти от нашата биология.“

Ролята не теломерите – протеинови комплекси в края на хромозомите – не е изцяло изяснена, но скъсените теломери се свързват със стареенето на клетките и различни заболявания. 

„Беше изненадващо, че изобщо се наблюдаваше разлика в дължината на теломерите през тримесечния период, който изследвахме – казва д-р Карлсон. 

Нужни са по-нататъшни изследвания, за да се изчислят по-добре потенциалните здравни ползи, но това е вълнуващо откритие и обнадеждаваща новина.“

Изследването е разделило 88-те жени, излекувани от рак на гърдата, в три групи. 

Едната група е участвала в осем седмични занятия по медитация, продължаващ по 90 минути, включващи и ненатоварващи елементи от хата йога.

Участничките трябвало да продължават практиката си у дома по 45 минути на ден. 

Пациентките от втората група са посещавали „Подкрепяща терапия за изразяване“, в която говорят открито за тревогите си в продължение на 90 минути в рамките на 12 седмици. 

Целта на групата е била да помогне на жените да изразяват както отрицателните, така и положителните си емоции една на друга, като същевременно изграждат отношения на взаимна подкрепа. 

Трета група – контролната – е посещавала еднократен 5-часов курс за намаляване на стреса. 

Резултатите показват, че при контролната група теломерите са се скъсили, докато при първите две групи те са запазили дължината си. 

Ето какво казва една от участничките в изследването, Алисън Макферсън, която е получила диагнозата рак на гърдата през 2008 г. 

„В началото бях скептична и си мислех, че това са купчина фокуси. Но сега практикувам съзнателна медитация всеки ден и тя не спира да ми напомня да контролирам реакциите си и да бъда по-добра към себе си и околните.“

Друга оздравяла пациентка, Деан Дейвид споделя:

„Да бъда част от това беше от огромно значение за мен. Мисля, че хората, водещи своята собствена битка с рака биха имали полза да научат повече за съзнателната медитация и да се свържат с други хора, които правят същите неща.“

 

*Терминът, използван в оригиналното изследване е mindfulness meditation – процес, при който човек съзнателно насочва вниманието си към сетивните усещания, мисли и чувства, които изпитва в настоящия момент, като ги наблюдава, без да ги оценява, анализира или изменя. 

Източник: PsyBlog
 

Коментари