Със сигурност неведнъж ви се е случвало да виждате как ваши колеги правят нещо по грешен начин и ви се е искало да и да им покажете къде бъркат и какво могат да направят, за да подобрят подхода си. Как обаче може да коригирате нечия грешка, без същевременно с това да изглеждате като арогантен всезнайко, който се меси където му не е работа?

Лесно е да се изкушите от идеята просто да не казвате нищо и да подминете видяното, особено ако смятате, че грешката е сравнително незначителна и тя няма да доведе до особени последствия. В крайна сметка, ако колегата ви просто е изрекъл погрешно някаква дума, няма смисъл да го поправяте.

Има обаче случаи, в които дори най-малките грешки носят след себе си големи последици. Нашето впечатление за другите много често се базира на краткотрайни контакти, като например разговор по телефона или съобщение по електронната поща. С други думи, клиентът, който се опитвате да привлечете във вашата компания, може да си изгради негативно мнение за нея, ако първия му взаимодействие е с ваш колега, който бърка неговото име, или това на организацията, която представлява. Така че, в крайна сметка има полза от това да коригирате грешките на другите, дори когато на пръв поглед те изглеждат безобидни и незначителни.

Ако искате да коригирате грешка на някой, който не поискал изрично съвет или обратна връзка от вас, има няколко общи правила, които трябва да следвате:

Не го правете публично

Когато коригирате някого публично, неговата първа реакция и мисъл ще бъде насочена към това как да защити репутацията си, а не върху факта, че греши. Той може да се почувства засрамен или да опита да представи подхода си като правилен, дори и да осъзнава, че е направил грешка. Единствения резултат от тази силно емоционална реакция ще бъде този, че самочувствието на човека ще бъде накърнено. В крайна сметка той няма да се вслуша във вашия съвет и нищо няма да се промени. Когато искате да коригирате нечия грешка, най-добре е да изчакате удобен момент, в който да може да говорите насаме с човека.

Подходете със съчувствие

Когато посочвате на някой грешка, която е направил(особено ако става въпрос за нещо, което той смята, че трябва да е знаел), добре е първо да го предразположите с нещо, което да го накара да се чувства комфортно и в безопасност. Може да започнете с това, че вие също сте правили подобна грешка преди или че сте виждали как други хора изпитват затруднения със същото. Целта е да насочите вниманието на човека върху коригирането на грешката, а не върху личната му вина.

Бъдете открити към критика и корекции от другите

Особено лицемерно и арогантно е да отбелязвате и коригирате чуждите грешки, а същевременно с това да не приемате критика и съвети от другите. Ако някой посочи грешка, която сте направили в миналото или продължавате да правите и в момента, приемете смирено критиката и започнете работа по коригирането на подхода си. Освен че това е правилният начин, по който човек трябва да отговаря на обратната връзка, било то позитивна или негативна, тази реакция помага за изграждането на среда, в която хората не се страхуват да грешат и да се коригират взаимно.

Арт Маркман, когнитивен психолог и автор на книгата „Умното мислене“, за FastCompany.com.

Източник: Мениджър Нюз