Почти всеки от нас е склонен да претоварва комуникацията си с излишни жестове, думи или звуци. Когато се появяваме пред аудитория, автоматично превлючваме на ограничителен режим в това отношение, но ако даден жест подкрепя вашето съобщение, използвайте го. Той е част от вас. Но имайте предвид, че когато той започне да се повтаря твърде често, макар и несъзнателно, това вреди на вас и на съобщението, което предавате. Публиката може дори да се разсее, като преброи колко пъти повтаряте определени жестове. Това са тези, които трябва да спрете да използвате.

Чудите се кои са те! Примерите са най-разнообразни, но могат да включват следните: игра с клавишите по време на говорене; докосване на брадата, на носа или на ухото, облизване на устните и дори нервното ходене напред-назад. Гледайте запис на себе си или помолете приятели да идентифицират тези тенденции, които не можете лесно да разпознаете. По-късно се упражнете да говорите пред публика без тях.

По правило многократното докосване на главата и лицето е излишно. Всичко обаче трябва да се приема пропорционално, тъй като сме хора и понякога може да ни засърби носът. И макар че е най-добре да не говорите, докато ръцете ви са в джобовете, има поне един успешен човек, който е направил тази своя запазена марка: популярният американски телевизионен водещ Джей Лено.

След като изчистите "шума" от езика на тялото си, ще можете да се съсредоточите върху добавянето на движения и жестове, които имат една цел: да подпомогнат ефективността на вашето съобщение. Това може да бъде стратегически повтаряща се устна мантра или лозунг. Но как можете да се отървете от излишните жестове? 

Ето няколко основни съвета: помолете колега да ви даде знак всеки път, когато направите излишен жест; помислете каква е цел на тези жестове и дали тя може да бъде постигната без тях; гледайте запис на себе си без звук като се фокусирате върху езика на тялото си.

Когато почувствате, че сте постигнали подобрение, отпразнувайте го. И най-важното, не си казвайте какво да не правите, защото подсъзнанието не прави разлика между отрицателна и положителна команда. Формулирайте целта по положителен начин, като определите кои жестове не са излишни при комуникацията ви с хората около вас.

Източник: Гил Перец, международен говорител на TEDx и виртуален фасилитатор за резултати, пред entrepreneur.com

Превод и редакция: Нели Тодорова  / Мениджър Нюз