Пирамидата на детското развитие
Пълзене, изправяне и прохождане
Пълзенето (7-9 м.), изправянето (10-12 м.) и прохождането (способност на детето да направи самостоятелно 5 крачки (11 – 14-15 м.) са следващите задачи на развитието, които дават възможност на малкото човече да експериментира с отдалечени в пространството предмети и да трупа опит.
Препоръчително е обаче родителите да не чакат детето да закъснее за „широката норма” - горната граница за изпълнение на задачите на развитието. „Не се тревожи, детето е по-лениво /мързеливо и ще го направи, когато е готово” е съвет, който се чува не само от родители, но все още и от педиатри.
„Ленивостта” обаче може да е и сигнал за промени в мускулния тонус, сензорната интеграция и т.н. За това, при преминаване на средния срок, е добре родителят да започне целенасочено да стимулира детето и да му помага да усвои съответната дейност. Това се случва с упражнения, игри, масажи и занимания, които стимулират сензорната интеграция.
Станислава Чуринскиене е специалист по ранно детско развитие, член на Българското дружество по авиационна, морска и космическа медицина и председател на сдружение „Всяка дума“, stanislava.ciurinskiene@abv.bg













