Представете си, че сте далеч в бъдещето. Представете си , че живеете в друга страна или сте друг човек. Погледнете се през очите на муха, кацнала на стената. Целта е да постигнете чувство на отдалечаване, или да отстъпите встрани от себе си.

Това ви поставя в абстрактна, психологически далечна умствена рамка, която има най-различни ефекти върху възприятията ви за света. Ето 10 примера, подкрепени от научни изследвания, проведени през последното десетилетие.

1. Кара предизвикателствата да изглеждат по-лесни

Когато една задача ви се струва трудна, увеличаването на психологическата дистанция я кара да изглежда по-лесна. Активирането на абстрактна мисловна рамка намалява чувството на трудност. Директната манипулация на разстоянието от задачата води до същия ефект, отбелязва изследване от 2011 г.: когато участниците се облегнат назад в седалките си, задачата им се струва по-лесна.

2. Води до по-добро самопознание

Когато нещата се объркат и се опитвате да разберете защо, психологическото отдалечаване може да помогне.

Ето какво сочи изследване от 2010 г.: „Когато хората трябва да анализират чувствата си, свързани с негативни лични преживявания от дистанцирана перспективна (например, от гледната точка на муха на стената) в сравнение с потопената в себе си гледна точка (първо лице единствено число), това ги кара да преживяват по-малко емоционална и психологическа реактивност в краткосрочен план и предпазва от отрицателните емоции, свързани с „предъвкване“ на ситуацията в дългосрочен план.

3. Помага да сме по-убедителни

Когато хората обмислят покупка, те по-лесно се убеждават при психологически дистанцирана рамка. „Потребителите… са по-склонни да бъдат убедени от послания с психологически дистанцирана ориентация, които наблягат върху бъдещето или са насочени към далечен друг…“, установява изследване, публикувано през 2012 г.

4. Придобиваме по-добър контрол над емоциите си

„Отрицателните сцени стават по-малко отрицателни и по-малко емоционално вълнуващи, когато си представим, че се отдалечаваме от тях, и обратното, ако си представяме, че те се приближават към наблюдателя, отбелязва друго изследване от 2012 г.

Ако сте много емоционален човек, психологическата дистанция може да ви помогне да контролирате емоциите си.