Това е най-големият жив организъм на планетата

11 октомври 2018 г., 15:30
2230

Ediecz / Shutterstock

Всички са чували за синия кит и за древните гиганти от ерата на динозаврите. Но вероятно ще се изненадате, когато разберете, че най-големият жив организъм на планетата не е животно, а е гъба. Екип от американски и канадски учени преоткриха жълто-кафявите шапчици на медната гъба armillaria gallica, които са доста често срещана гледка по умрелите и умиращите дървета из Северна Америка. Но това, което отвън изглежда като отделни гъбки, е само видимия връх на скрит айсберг. Който реално представлява гигантски бегемот от подземна мрежа от гъбични влакна, която всъщност изгражда индивидуалния организъм.

Предварителните оценки за масата на гиганта, които са били направени при откриването му през 1980 година, са сочели към около 100 000 килограма, като мрежата е заемала “скромните” 120 000 квадратни метра земя. Последните измервания са коригирали сериозно тези цифри съответно към 400 000 килограма и 370 000 квадратни метра. Това е доста повече от огромния син кит и дори повече от суперголям шопинг мол. Разбира се, гигантската мрежа не е станала толкова голяма за една нощ. Учените изчисляват нейната възраст на около 2500 години, което вероятно прави скритата гъба и един от най-старите живи организми на Земята.