Лъжата има своите особености в зависимост от своя автор. Мъжете не лъжат повече (нито по-малко) от жените, но техните лъжи обикновено трябва да представят тях самите в по-добра светлина. Дамите най-често си кривят душата, за да накарат слушателя да се почувства по-добре. Много по-често лъжат приказливите екстроверти, докато по-затворените хора обикновено се придържат към фактите - това показало изследване с данни от събеседвания за наемане на работа. Кой знае защо, първите обикновено правят по-успешна кариера.

Лъжите на работното място

се подчиняват на същите движещи сили. Но заплахите за самооценката и егото на работа ни карат да лъжем колегите си доста по-често, отколкото случайните непознати.

В експеримент, проведен от учени от Албърта, Канада, служител съобщавал на свой колега, че последният е платил повече за новата си кола, отколкото друг колега, закупил същото возило. Оказало се, че ако разликата е по-малка (например 200, а не 2000 долара), “прецаканият” служител бил по-готов да излъже - особено пред колега, в сравнение с непознат, твърдейки, че не се е минал.

Лъжовността в офиса се потвърждава от изследване, доказващо, че служебните имейли преливат от лъжи - в сравнение с по-старата писмовна кореспонденция. Според учените ключът е в разликата между изписването на ръка и въвеждането с клавиши - но не е ясно защо.

Интересно е, че трудещите се измамници имат твърде малко скрупули за стореното. И затова с лекота се възползвали от формата на съобщенията - в тях, естествено, няма телесен език и други невербални „подсказки”. Така се отваря много терен за подвеждане, грешно тълкуване и умишлена измама.  

По-близкото познанство между хората от даден екип намалява степента на неискреност в електронното им общуване, но далеч не я ликвидира. Друга характеристика на клавиатурната комуникация са повечето грубости, които хората си позволяват - което косвено обяснява и маменето, а именно с по-ниските равнища на взаимно уважение.

Електронната поща обаче не е шампион по укриване или изкривяване на истината. Още повече са лъжите, загряващи телефонните линии, открили са учените. Разпределението на всички нарушения на деветата Божа заповед е приблизително 14% лъжи в имейли, 21% в текстови съобщения, 27% в лични разговори и 37% в телефонни.

Изненадващо е, че подправянето на фактите е

по-тежка болест в организациите с идеална цел,

отколкото във фирмите и корпорациите. Една от теориите е, че в неправителствения сектор борбата за оцеляване е по-тежка, а мотивацията (да се служи на определена кауза) - по-висока. Съответно хората си позволяват и повече средства, оправдавайки се, че така работят за постигането на благородни цели.