Може ли едно дете да мълчи до три години без никакви последствия?

Защо преди да тръгне на училище трябва да се научи правилно да произнася всички звуци?

Възможно ли е в късна възраст да започне да произнася правилно звука „р“? - Това са въпроси, които много често вълнуват съвременните родители.

Появата на речта при децата е един от най-важните показатели за нормалното развитие. Ето защо всички родители с толкова нетърпение очакват първо гукане, после бърборенето, първата дума и първите прости изречения.

Освен това всяко дете се развива със собствено темпо. Някой произнася първите думи на 10 месеца, друг на година и три. Има хлапета, които на 2 години вече бъбрят с пълна сила и дори рецитират стихотворения, а други тепърва се мъчат с първите прости изречения.

Всичко това са варианти на нормата. Но има общи критерии, по които можете да разберете, че е време потърсите консултация с логопед, разказва логопедът-дефектолог Инна Сипкина.

Ако на 2,5 години детето няма свързана реч

Ако дете на 2,5 години не говори свързано, има беден за възрастта си речник и като цяло речта му не се развива и не се обогатява в продължение на няколко месеца, е добре да се консултирате с логопед.

Колкото по-рано се консултирате със специалист, толкова по-лесно ще бъде да го разрешите.

Случва се забавянето в развитието на речта на тази възраст да премине от само себе си. 

Има случаи, когато до две години и половина детето мълчи, а след това започва да говори без да спре. Но това е по-скоро изключение.

Ако до 5-годишна възраст не произнася определени звуци

Ако видите, че речта на детето се развива и то има добър и богат за възрастта си речник, тогава до четири години може да изчакате. Говорете с него, учете то и към 4-4,5 години, ако разберете, че то произнася някои звуци неправилно, отидете на логопед за консултация.

Обикновено преди 4,5-годишна възраст детето трябва да произнася всички звуци, с изключение на „л“, „р, „ль“, „рь“.

То не трябва да пренарежда или да прескача срички, трябва правилно да съгласува по род и число. Разбира се, все още може да има единични грешки, но като цяло речта трябва да е правилна. 

Ако детето е на около пет години и все в устата му е „каша“, тогава има смисъл да се срещнете с логопед.

Разбира се, родителите могат и трябва сами да се грижат да обогатят и усъвършенстват говора: да общуват много, да четат заедно. Но ще им бъде много трудно да  обучат детето,  без специална подготовка.

Ако то не овладее произнасянето на всички звуци, преди да тръгне на училище, това ще се отрази на писането и на четенето.

Ако звуците "л" и "р" не са се появили преди 6-годишна възраст

Звуците „л“, „р, „ль“, „рь“. се появяват по-късно от останалите: обикновено до 5 -6-годишна възраст. Добре е консултация с логопед да се направи точно тогава.

Първият от тези сложни етапи е овладяването на звуците „л“ и „р“.

При заниманията с логопед детето упражнява произнасянето и автоматизацията на тези звуци и в същото време то тренира артикулационния апарат. С други думи ще тренира мускулите, езика , бузите и образуват въздушна струя. 

Ако тези звуци не се появят преди 6-годишна възраст, тогава обикновено детето не ги произнася правилно. Например звукът "р" може да бъде гърлен, като във френския език, или "р" се заменя с "л".

Тийнейджърите понякога търсят помощ от логопед, когато искат да имат добро произношение, за да влязат в колеж, да кандидатстват за театрално училище или да практикуват професия, свързана с говора.

Коригирането на тези звуци в зряла възраст вече е доста по-трудно, но не е невъзможно да се постигне.

Разбира се, колкото по-рано откриете проблема и започнете да работите за преодоляването му, толкова по-лесно ще ви бъде да го разрешите.

Мона Василева / Новите родители