Какво виждаме ние и какво всъщност става, са две много различни неща, които често нямат нищо общо.

Чувствителност

Какво виждаме ние у детето:

- разплаква се за най-малкото;

- натъжава се, когато си тръгвате;

- не обича да стои само;

Не издържа да гледа много тъжни филмчета.

Какво всъщност става:

 - детето се чувства несигурно;

- страхува се от самотата, от новите неща и има нужда да му бъде подадена ръка, докато свикне с промените;

- измъчва се от страх, че не може да се изразява правилно и разбираемо.

Гняв

Какво виждаме ние у детето:

- крещи и вика често;

- хвърля разни неща и руши;

- скръства ръце и тропа с крак;

- крещи „Мразя те!“ и „Махай се!“

Какво всъщност става:

- детето е неспособно да анализира чувствата си;

- не знае как да се справи с тях;

- има нужда да му се покаже начин как да се успокоява;

- изпитва страх и тревожност поради различни причини.

 Перфекционизъм

Какво виждаме ние у детето:

- става неспокойно, когато нарушава някое правило;

- не може да понесе да върши нещо неправилно;

- не иска да отсъства от училище, за да не пропуска;

- страхува се да дава грешни отговори;

- безпощадно самокритично е.

Какво всъщност става:

- детето се бори с негативни чувства;

- има нужда от помощ, за да намери баланс между мисли и чувства;

- има проблем с това как да обясни притесненията си;

- трябва да му се помогне да разбере нещата по правилния начин.

Срам

Какво виждаме ние у детето:

- крие се зад краката ви;

- страхува се от нови хора;

- страхува се от промените;

- не обича да ходи на нови места;

- предпочита да играе със „старите“ приятелчета.

Какво всъщност става:

- детето не може да обясни с думи своите големи страхове и тревоги;

- предпазливо е към всяка нова ситуация и първо предпочита да се увери, че всичко е безопасно;

- има нужда да му се помогне да се планират нови приключения.

Превъзбуждане

Какво виждаме ние у детето:

- превъзбужда се, когато идват гости;

- говори неуместни неща покрай другите хора;

- шегува се в неподходящи моменти;

- скача по диваните;

- играе си грубо с останалите деца.

Какво всъщност става:

- детето е неспособно да се справи с вътрешната си енергия;

- има нужда да се редуцират забавленията му и да се канализират емоциите му;

- липсват му стратегии за успокояване и за предвиждане на различни ситуации.

Цветелина Велчева