Как да се преборим със скуката в офиса

04 февруари 2019 г., 13:51
382

Илюстрация: Shutterstock

Отново е понеделник.

Влудяващата аларма нарушава прекрасния звук от тишината на мекия сън. Натискате бутона „Отложи” отново и отново, защото последното нещо, което искате в момента, е да изоставите топлото си уютно легло. Нали знаете, че леглото е най-удобно именно сутрин?

Пристигате в офиса в 8 и първата ви работа е да включите компютъра. Всичко си изглежда съвсем нормално. Само дето мислите ви се реят нанякъде, прозявате се, не чувствате никакъв хъс за работа…

Ако всичко това ви звучи познато, ще ви бъде интересно да продължите да четете нататък.

Имайте предвид, че е възможно скуката да е пряк виновник за някои проблеми в работата ви, например:

Несъответствие между интересите ви и естеството на вашата работа

Не е рядко явление работата ни да не отговаря на областта, към която проявяваме интерес. Не е лошо да си зададете въпроса защо изобщо сте кандидатствали за това място. Заради заплатата? Защото не сте имали други варианти? Защото сте искали да опитате нещо различно? Отговорите на тези въпроси ще ви бъдат от полза, за да преосмислете положението си.

Неизползване на пълния си капацитет

Всеки човек има своите силни страни и таланти. Когато не можете да разгърнете пълния си потенциал, е възможно да превърнете задълженията си в досадна рутина, което несъмнено е потискащо. Още по-лошо би било да започнете да се съмнявате във възможностите си.

Липса на възможност за развитие

Представете си да трябва да правите абсолютно едно и също нещо в продължение на седмици, месеци, години. Как бихте се почувствали? Най-вероятно отегчени до смърт. Ако компанията, в която работите, не ви предоставя достатъчно възможности за кариерно израстване, не е лошо да се замислите за смяна на обстановката.

Прекалено много свободно време

Почивките са важни. Но когато имате прекалено много свободно време, това може да се превърне в проблем. Вместо да сте погълнати от работа, вие се отдавате на мисли относно любовния си живот, проблемите, съседите и т.н. Всичко това ви превръща в един недоволен човек.

Чувство на изтощение и умора

Имате толкова много цели за постигане извън работата. Много е лесно да пренасочите съзнанието и енергията си от офиса към съвсем други теми. Колкото по-малко усилие влагате в работата си, толкова по-малко мотивирани ще бъдете, което несъмнено засилва чувството на досада и скука.

Липса на ясна цел

Хората, които се задържат на едно място прекалено дълго време и не допускат промени в живота си, често се загубват по пътя или просто се пускат по течението. Не допускайте това да се случи с вас. Не живейте по инерция!

Придобиване на лоши навици

Учените смятат, че хората най-често се справят със скуката чрез консумиране на алкохол и/ или вредна храна или предприемане на някои рисковани действия в работата. Когато си затваряте очите за проблема, е съвсем естествено да намерите отдушник другаде.

Влошаване на здравето

Според едно проучване току-що дипломиралите се младежи е вероятно да развият депресия, защото им се налага да работят на място, което не ги вдъхновява и не ги кара да се чувстват пълноценни. Не си го причинявайте! 

1. Споделете със своя началник или супервайзър положението си.

Резултатът може да ви изненада приятно. Никой проблем не се е разрешил с мълчание. Помолете за по-интригуващи задачи, по-интересни проекти, които да поддържат формата ви и да ви спасят от скуката. Първо, ще направите добро впечатление, че се интересувате от допълнителни занимания. Второ, вероятността да се разнообразите е голяма.

2. Правете повече от това, което се очаква от вас.

Когато свършите с дневните си задължения, посветете се на допълнителни задачи, питайте, проявявайте интерес. Вашият началник със сигурност ще забележи това и ще му направи добро впечатление. Никой не обича служител, който не вижда по-далече от носа си.

3. Когато разполагате със свободно време, придобивайте нови умения.

Ако работата ви го позволява, записвайте се на обучения, курсове, спорт – всичко, което би запълнило свободното ви време и би довело до нови запознанства и разтоварване от напрежението. Ако работите в голяма компания, със сигурност бихте могли да си осигурите подобни занимания, защото се смята, че това е инвестиция в служителите. Просто попитайте.

4. Бъдете наясно какво очаквате от работата си.

Това е много важно: когато сте си поставили ясни цели, ще бъдете много по-мотивирани. Преди да говорите с началника си, преди да започнете да се оглеждате за нова работа, бъдете наясно със себе си и собствените си желания. Какво точно не ви харесва тук; какво точно очаквате от работата си; в каква посока бихте желали да се развивате – това са въпросите, на които задължително трябва да намерите отговор, преди да мислите за каквато и да е промяна.

5. Напуснете работа, ако не се чувствате на мястото си.

Ако нищо не помага за справяне със скуката в офиса, може би е време да се замислите да смените обстановката. Не се страхувайте – промените са хубаво нещо. Заслужавате повече!

Цветелина Велчева по материали от Lifehack

Ключови думи:
Коментари