2. Развивайте говорните му умения в ежедневието. Вместо да го питате: „Ти ще вечеряш картофи, ли?“ и да чакате просто да кимне с глава, задайте въпроса по друг начин: „Какво искаш за вечеря?“

3. Поддържайте  активeн интерес.  Вие питате нещо, детето упорито мълчи. Не настоявайте: „Кажи, кажи!“ или пък „Повтаряй след мен!“.
То не бива да усеща натиск от страна на възрастните. Непрекъснатото ви настояване да каже или да повтори нещо, може да има обратен ефект и да доведе до негативизъм. И детето съвсем да откаже да говори.

4. Детето се нуждае от емоционално общуване. Например. „Виж, кой е дошъл при теб? Тап-тап. О, това е зайчето! Хайде се си поиграем с него. Как яде зайчето: Ам-ам. То прави още: Хруп-хруп, когато яде морковче. Хайде да сложим зайьо да спи. Ани-нани, зайо!“
Ако детето не е готово да повтаря след вас прости думи или звукоподражателни звуци, казвайте ги вие и отговаряйте вместо него. След време то ще прояви интерес и ще се включи в играта.

5. За развитие на речта е важно повторението в игрови вариант на ежедневни ритуали. Обяснявайте действията: „Хайде сега да си измием ръцете. Пускаме вода, вземаме сапун, мажем ръчичките, а сега отмиваме сапуна."
Ако детето предпочита да общува с жестове, говорете вие. Не бързайте с отговора. „Какво искаш да пиеш?“ Пауза. „Да пиеш? Искаш ли вода или да пиеш сок?“

Не му се карайте, ако не успее да произнесе точно и правилно думата. Помнете, че отделните звуци и съчетанията, звукоподражението, простите думи – са етапи от развитието на речта.

6. За да стимулирате говора, правете с детето артикулационна и дихателна гимнастика. Нека надува бузи, да прави патешка уста, да цъка с езиче, да го движи в разни посоки в устата.
Има дихателни упражнения, които също помагат – надуване на хартиена свирка, която се разгъва, да духа корабче в леген, за да го придвижи напред, да духа въртележка или да надува малко балонче.

7. Развивайте сръчностите на ръцете – така наречената фина моторика. Участъците в мозъка, които отговарят за речта, са пряко свързани с фината моторика. Развивайки сръчностите на ръцете, ние активизираме тези участъци.

Новите родители