Независимо дали става дума за грешка в миналото, недоразумение или просто за лош старт на отношенията, не всички ще имат добро мнение за вас. За съжаление, това негативно възприятие може да повлияе на способността ви да работите добре в екип или да ръководите други хора. Ако пък става въпрос за първо впечатление, постигането на промяна в начина, по който сте възприемани, е още по-трудно, казва Тереза Дидонато, професор по психология в Университета на  Мериленд.

„Веднъж формирано, мнението на хората задава очакванията им за бъдещето, а те – последващите ги взаимодействия. С други думите, това, което хората мислят за нас, може, под формата на самореализиращо се пророчество, да ни накара да се държим по начин, отговарящ на тяхното впечатление“„ казва Дидонато.

Психиатър д-р Аниша Пател-Дън обаче казва, че не трябва да бързаме да отписваме връзката с хора, които са си изградили негативно мнение за нас. „Някои хора мислят най-лошото за бъдещето на отношенията си някой друг, само защото първата им среща не е протекла добре. В резултат на това те дори не опитват да подобрят отношенията си“, посочва тя.

За радост има няколко неща, които може да направите, за да промените възприятията на другите.

„Негативните първи впечатления могат да бъдат преодолени, ако нова информация подкопае първоначалната оценка – не само чрез предоставяне на нещо позитивно, но и чрез предлагане на обяснение за поведението, което е било възприето първоначално като достатъчна причина за изграждането на негативно мнение“, посочва Дидонато.

Оценете ситуацията

Преди да опитате да коригирате лошото впечатление, което сте оставили у някой друг, отделете малко време, за да анализирате информацията и сигналите, които получавате от хората около вас, казва Микаела Симпсън, изследовател от NeuroLeadership Institute.

„Ако сте направили лошо първо впечатление, решете дали трябва да го коригирате. С други думи, решете дали то ще се отрази негативно на способността ви да си вършите работата и да си сътрудничите с другите“„ казва тя.

Например, като сте отправили неуместен коментар към ваш колега, Симпсън препоръчва да се свържете с него и да му обясните, че тогава сте били притеснени и сте се изразили неправилно. Важно е да признаете грешката си, вместо да я отбягвате.

Потърсете втори шанс

Пател-Дън твърди, че един от начините да подобрите отношенията си с друг човек е като демонстрирате повече от вашия характер. Ако лошото първо впечатление е било създадено по време на среща с нов клиент или интервю за работа, може да изясните ситуацията с имейл.

„Благодарете им за отделеното време, демонстрирайте характер и автентичност, за да направите ситуацията по-комфортна. След това може да се фокусирате върху коригирането на грешката, вместо върху първата в среща“, съветва тя.

Насочете вниманието си към другия човек

„Това помага да изчистите съзнанието си от негативни мисли“, казва Киндра Хол, президент на консултантската фирма в сферата на комуникации Steller Collective. „Ключът към запазването на спокойствие, когато получите втори шанс, е да промените историята, която се е запазила в съзнанието ви“, казва тя.

Хол съветва да зададете въпроси на другия човек и да пренасочите фокуса към него. „Най-добрите въпроси ще окуражат събеседника ви да разкаже нещо повече за себе си. Така не след дълго ще започнете да обменяте истории, които ще помогнат за коригиране на впечатленията“, добавя тя.

Обръщайте повече внимание на действията си

Важно е се уверите, че вашите действия съвпадат с начина, по който искате да бъдете възприети, казва Роберта Матюсън, автор на „Can We Talk? Seven Principles for Managing Difficult Conversations at Work”.

„Нашето поведение има значение, а не нашето намерение“, казва Матюсън. „Може да ми се иска да ме възприемате по определен начин, но ако поведението ми пряко противоречи на това, няма да промените начина си на мислене“, категорична е тя.

Не се престаравайте

Избягвайте полагането на твърде много усилия за променянето на чуждото възприятие, съветва Хол. По думите й това може само да влоши нещата.

„Когато се представяте по автентичен начин и показвате на колегите си, че сте компетентни, че може да ви се разчита и че сте добри екипни играчи по време на многократните си взаимодействия с тях, всичко това един ден ще засенчи спомените им от първата ви среща. Бъдете търпеливи, това изисква време“, казва Симпсън.

Знайте как да адресирате проблема

Ако вярвате,, че нечие мнение вреди на кариерата ви, не се страхувайте да се изправите срещу някой, който може да таи лоши мисли за вас, казва Матюсън. „Не вярвам в заобикалянето, а в директната комуникация“, отбелязва тя. „Вярвам в изказването от рода на: Чух какво мислите за мен. Това ли са ви казали? Искам да представя моята страна от историята“, добавя Матюсън.

Макар че може да не ви интересува какво другите мислят за вас, възприятията са от ключово значение що се отнася до изкачването на корпоративната стълбица. „Може да мислите, че сте най-добрият лидер в света, но ако никой друг не споделя това мнение, то възприятието ви няма значение. Трябва да положите много труд за управлението на вашите взаимоотношения“, казва още Матюсън.

Стефани Воза за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев / Мениджър Нюз