Ако не сте доволни от ситуация си на работното място, една от възможностите е да опитате да разрешите проблема директно. Макар че това е може би най-бързият начин за справянето с някакъв проблем, много хора прибягват до друга тактика – пасивно-агресивно поведение и коментари зад гърба.

Според проучване на платформата за езиково обучение Preply, 73% от американските работници казват, че са ставали свидетели на пасивно-агресивно поведение в работата, докато 52% признават, че самите те са се държали по подобен начин. 38% смятат, че работното им място насърчава пасивно-агресивната комуникация.

Проучването установява, че най-лошите видове пасивна агресия включват прехвърляне на вината, снизходително отношение и отричане на гнева. Те посочват и няколко често използвани пасивно-агресивни фрази като „както несъмнени знаете“, „приятелско напомняне“ и „както посочих в последния имейл“.

„По природа повечето от нас са приятни хора“, казва Салман Раза, консултант по меки умения и автор на „Life’s Non Conformities“. „Ние понякога не изразяваме недоволство, защото смятаме, че в конкретната ситуация това няма да бъде учтиво. Оставяме раздразнението да се натрупа в самите нас. Така то може да се прояви в промени в нашето поведение и използване на различен избор на думи и подигравателни коментари“, казва той.

Ако получавате пасивно-агресивни коментари от колега или шеф, Раза казва, че първата стъпка е да идентифицирате интензивността, а след това да им дадете етикет „Ядосан ли съм, или съм възмутен?. След като идентифицирате интензивността на недоволството, трябва да намерим начин да се противопоставим на това чувство“, обяснява той.

Раза добавя, че е важно да не свързвате емоцията със себе си. „Например, не казвайте: „Ядосан съм“. Вместо това кажете:, „В мен има гняв“. Има разлика. Когато в мен има гняв и аз трябва да се отърва от този гняв, мозъкът ми започва да осъзнава, че това е нежелана емоция, която не ми се отразява добре. Това прави процесът с разграничаването от нея по-лесен“, казва Раза.

Ако можете да се разграничите от дадена емоция, то може напълно да се отървете от нея. Най-доброто нещо, което можете да направите, е да не реагирате на момента. Вместо това, отговорете на човека, когато емоциите вече са утихнали и умът ви е по-спокоен.

„Реакцията е импулсивна, докато отговорът е премерен. Дайте си известно време, но не пренебрегвайте напълно конфликта“, съветва Раза.

Когато решите да се изправите срещу човекът, който е подходил пасивно-агресивно към вас, от ключово значение е да не преписвате вина. Раза съветва да се фокусирате върху вашите наблюдения. „Когато ми каза …., това ме накара да се почувствам по … начин. Това ме кара да мисля, че ми нямаше доверие“.

Другият човек може да не е осъзнал, че коментарите му могат да бъдат изтълкувани като негативни. Според Раза, когато хората проявяват пасивно-агресивно поведение, може да има нещо друго, което се случва с тях, и няма нищо общо с вас. Те може да са под стрес и да си го изкарват на погрешния човек.

„Ако се задълбочите в разследване на ситуацията може да разберете, че отношението им не е насочено лично към вас и не се дължи на това, че са ви ядосани. Може в живота им да се случва нещо, което ги подтиква към това поведение. След като разберете, че това няма нищо общо с вас, не е нужно да подхождате отбранително“, обяснява той.

Раза съветва да помислите за това как бихте се отнесли с малкото си дете (ако имате такова). Обичта ви е достатъчна, за да ви накара да пренебрегнете коментари от детето, които може да ви наранят. Ясно е, че не изпитвате същата безусловна любов към колегите си, но принципът е същия.

Стефани Воза за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев / Мениджър Нюз