Всекидневието ни често създава благоприятна почва, на която да се проявят навици, вредни за здравето. Въпреки това много от тях лесно могат да бъдат избегнати.

Лягаме си прекалено късно вечер, защото не искаме да пропуснем поредния епизод от любимия си сериал. След това обикновено сме огладнели и излапваме набързо някой сандвич или десерт, а само след шест часа трябва да ставаме за работа. Разбира се, не сме предвидили време, нито пък имаме апетит за царска закуска. Затова пък в чекмеджето на бюрото ни в офиса винаги се намира някое пакетче чипс или вафла, с които да се заситим временно по крайно нездравословен начин. Напрежение в службата заради нов колега или недоволен шеф, натиск от страна на домашните заради неизпълнени задължения, а трябва да се погрижим и за социалния си живот. За да се справим с целия този стрес, често си създаваме куп вредни навици. Добрата новина е, че с малко повече воля и дисциплина (и добро желание!) можем да се отървем от тях! Ето как:

Не яжте по никое време,  без да сте гладни.

Навикът да дъвчем бисквити или солети между отделните хранения води до притъпяване на естественото чувство за глад и за ситост. Повечето от нас положително са го преживявали: ядем от скука, от нерви или от любовна мъка, без всъщност да сме гладни. Като се тъпчем често с лакомства, ние натоварваме най-вече ендокринната си система, принуждавайки я постоянното да отделя инсулин. Така, освен че сме застрашени от напълняване, рискуваме да се разболеем от захарен диабет или сърце.

Съвет: контролирайте чувството за глад и в краен случай хапвайте пълнозърнести продукти, плодове, сурови зеленчуци или ядки. Препоръчва се също да гледаме на похапването „между другото“ като на пълноценно хранене и да му посветим достатъчно време.

Не се излежавайте прекалено пред телевизора.

Всички знаят, че прекаленото гледане на телевизия не е полезно за тялото и духа. По този начин с времето се обездвижваме, което на свой ред води до трупане на излишни килограми.  От това страда и комуникацията ни с хората около нас. Най-добре да пускаме телевизора само когато ни интересува някое определено предаване. А по време на рекламите можем да свършим някоя дребна домакинска работа – например да изхвърлим боклука или да избършем прах. Може да оползотворим времето си пред телевизора и с малко гимнастически упражнения.

Премахнете източниците на стрес.

Днес хроничният стрес често управлява живота ни, а с времето той разболява. От него в значителна степен страдат имунната система, метаболизмът, нервната система и храносмилането.

Съвет: разберете кои са източниците ви на стрес и помислете как да ги премахнете. Ако това е невъзможно, най-добре да си изработите стратегия за справяне с тях в дългосрочен план. Важно е също да си осигурите баланс чрез занимания на открито или чрез спортуване.

Не пропускайте закуската.

Дали поради недостиг на време или сутрешно безапетитие, но мнозина от нас не закусват. При това закуската е най-важното хранене за деня. По този начин се попълват изчерпаните през нощта енергийни запаси, регулира се кръвната захар, преодоляват се атаките на вълчи глад и прилошаването, причинено от празния стомах.

Съвет: Отделете достатъчно време сутрин, за да закусите както трябва. Най-добре е да приготвите продуктите за първото основно хранене още от предишната вечер. Например накиснатите за през нощта овесени ядки или вкусното смути с плодове и топинг са идеалната закуска за енергичен старт на деня.

Не злоупотребявайте с болкоуспокояващи и транквиланти.

Животът ни във века на дигитализацията често е доста изтощителен – стресът и изискването „да функционираме“ са неизбежни. Разбира се, това ни принуждава често да посягаме към помощни средства, каквито са лекарствата против болки и успокоителните. Но в дългосрочен план те не са решение и злоупотребата с тях вреди на здравето ни. Продължителният прием на нестероидни противовъзпалителни средства (НСПВС), които съставляват най-разпространената група противоболкови медикаменти, повишава риска от язви и стомашни кръвоизливи. При продължителна употреба хапчетата за успокояване на нервите, като например бензодиазепините, водят до пристрастяване, може да предизвикат световъртеж и да притъпят реакциите ни.

Съвет: Опитайте се да отстраните причините, наложили приема на тези лекарства.  Използвайте алтернативни методи за намаляване на напрежението като акупунктура или масажи. Различни медитативни и дихателни техники също може да ви помогнат да подобрите здравето и самочувствието си без неприятни странични ефекти.

Адаптация: Цветелина Велчева