На 3 години водещата дейност е играта. Може да ви е скучно да играете с детето си, но именно в процеса на това общуване се формира и си развива речта.

Снимка: Getty

Най-популярните нарушения в развитието на речта

Най-често в съвременния свят се диагностицират забавяне на развитието на говора, системни нарушения на говора (детето започва да говори, но никой не го разбира), нарушения в произношението на звука, заекване, трудности в овладяването на четене и писане.
Друг, отделен проблем е бедният за възрастта речник.

Как да тестваме речника на 5-6-годишното дете

Първи тест. Помолете детето да назове (не да покаже, а да назове!) части от цял ​​предмет: части от лицето и тялото (вежди, мигли, тил, брадичка и др.), части от дърво (ствол, кора, клони, пъпки), части за чайник (чучур, дъно и др.), части от самолет, платноходка и др.
Често можете да чуете много интересни опции. Миглите са косми, брадичката е брада или опора за врата и т.н.

Втори тест. Помолете детето си да ви каже разликата между стол и диван, краставица от домат или патладжан.
В идеалния случай детето трябва да посочи разликите в цвета, формата, размера. Нека опише частите, които отличават предметите.

Трети тест. Помолете детето да обясни всяка дума: "стол", "краставица", "таблет", "писалка".

Логопедите имат концепция за така наречения „битов речник“.
Едно дете може да знае всички супергерои, динозаври и марки автомобили, но ако не знае частите на дървото и къде живеят горските животни, специалистът диагностицира проблем.
За да не се случи това, важно е родителите да запомнят: през първите пет години от живота си човек е в състояние да запомни толкова думи, колкото няма да може да запомни в бъдеще. Затова е необходимо целенасочено да се занимават с хлапето, да изясняват, да обогатяват и да разширяват речника му.

От полза за родителите

За да направите заниманията ви забавни, използвайте различни помощни ръководствата работни тетрадки и помагала, насочени към деца на възраст 4-7 години. Има различни теми: „Зеленчуци“, „Дървета“, „Държави“, „Градове“, „Училище“, „Време“. На страниците на ръководството ще намерите задачи, които ще бъдат полезни за развитието на речника.
Предимството на тези помагала е, че детето се запознава с нови думи в играта. То не просто разглежда картините, а извършва различни действия: разглежда картините, свързва ги една с друга, рисува.
Когато играе с топка или скача, но по специален начин – то повтаря какво е запомнило по време на работата с вас и така затвърждава знанията си.
Има много упражнения за заети родители. Може да повтаряте нови думи, без да се налага да седите на масата с детето: може да го правите в в колата, на село, на опашка.

За да запомни новите думи или да си припомни забравени, предложете на хлапето следната задача: кажи ми по какво се различавам от теб, по какво се различава това момиче от момчето.
Можете да играете тези игри навсякъде, да сравнявате всичко, което виждате. И постепенно речникът му ще се обогати, а това определено ще бъде от полза в бъдеще.

Мона Василева / Новите родители