11 - "Ти си точно като твоя [член на семейството]"

Сравняването на някого с член на семейството в негативна светлина може да бъде дълбоко нараняващо и непродуктивно. След като настоящата дискусия приключи, вие ще бъдете виновни за това, че сте обидили някого, когото другата страна обича.

Какво да кажете вместо това: "Забелязвам един модел, който ме тревожи. Можем ли да поговорим за него?"

12. "Трябваше да знаеш"

Тази фраза предполага, че другият човек може да чете мисли, и е нереалистична.

Какво да кажем вместо това: "Бих искал да има по-добра комуникация по този въпрос."

13. "Това е лудост"

Определянето на нечии мисли или чувства като луди е унизително. То също така подклажда стигми или поставя под съмнение психичното здраве на другата страна.

Какво да кажем вместо това: "Това е изненадващо за мен. Можете ли да обясниш повече?"

14. "Ти си прекалено чувствителен/а"

Тази фраза обезсилва чувствата и преживяванията на човека. Освен това някои хора всъщност са по-чувствителни. Те не могат да направят нищо по въпроса; така са устроени.

Какво да кажете вместо това: "Чувствата ви са важни. Можете ли да споделиш защо това те засяга толкова дълбоко?"

Заздравяване на разрива след спор

Дори когато се водят внимателно, споровете могат да образуват разрив в отношенията. Заздравяването му включва процес на търсене на отговорност, извинение, поправяне на вредите и продължаване напред по здравословен начин. В тази част на материала са разгледани въпросните стъпки, подкрепени с доказателства за ефективни стратегии за възстановяване на взаимоотношенията.

Какво представлява поемането на отговорност

Отговорността е признаване на вашата роля в спора. Става дума за признаване на действията ви и тяхното въздействие, без да се оправдавате или прехвърляте вината. Поемането на отговорност за действията си - признаването на грешките - е от решаващо значение за възстановяването на доверието.

Как да го направим

Размишлявайте върху действията си и техните последствия.

Признайте своята роля в спора, без да прехвърляте вината.

Изкуството да се извиняваш

Извинението е нещо повече от половинчато казване на "Съжалявам". То демонстрира разкаяние за действията ви и последиците от тях за другия човек. Извинението е възможност да си признаете вината (отговорност) и да изразите съжалението си за думите или действията, които са довели до разгорещената дискусия. Уместно е да се извините и за обидните думи, които сте казали, докато сте спорили.

Поднасяне на смислено извинение:

  • Изразете искрено разкаяние.
  • Признайте конкретната причинена вреда.
  • Обяснете разбирането си за това защо действията ви са били обидни.

Помиряване

Помиряването, когато е уместно, е активна стъпка към възстановяване на връзката. Тя показва ангажимент за промяна и за по-добро поведение в бъдеще. Поправителните действия могат значително да подобрят удовлетвореността от взаимоотношенията след края на конфликта.

Стъпки за помиряване

  • Предложете да поправите ситуацията, ако е възможно.
  • Обсъдете начини за предотвратяване на същите или подобни проблеми в бъдеще.
  • Поемете ангажимент за положителни промени в поведението.

Конструктивно продължаване напред

Преодоляването на спора от решаващо значение за здравето на връзката. То включва съзнателно решение спорът да не се използва като оръжие при бъдещи разногласия. В доклад на Американската психологическа асоциация се подчертава значението на прошката и освобождаването от обидите за психичното здраве и стабилността на връзката.

Стратегии за продължаване напред:

  • Съгласете се да оставите спора в миналото.
  • Съсредоточете се върху положителните аспекти на връзката.
  • Участвайте в конструктивна комуникация в бъдеще.

Заздравяването на раните, нанесени след спор с някого, е жизненоважна, макар и често трудна, част от всяка връзка. То изисква комбинация от отговорност, искрени извинения, поправяне на вредите и ангажимент да продължите напред в положителна посока. Тези стъпки, основани на психологически изследвания, могат да помогнат за заздравяване на разрива, причинен от спорове, което води до по-силни и устойчиви взаимоотношения.

Заключителни мисли

Ефективната комуникация е от ключово значение за разрешаването на конфликти. Когато подбираме думите си внимателно, можем да създадем пространство за разбиране и решаване на проблеми. Не забравяйте, че хората, които наистина се грижат един за друг, понякога спорят. Но не става въпрос за спечелване на спора, а за намиране на решение, уважаващо всички участници. Дори и най-трудните дискусии могат да доведат до положителни резултати с търпение и съпричастност.

Източник: powerofpositivity.com