Какво е важно да не допускате и как да се опитате да замените обичайните вредни дейности с нещо полезно, съветва Виктория Прудей, терапевт с дългогодишен опит в работата с деца, родители и учители.

Първите 3 минути, след като се събудят

Вместо да…

ги будите на пожар и да ги карате да бързат,

пробвайте да…

оставете ги да се поизлежават и да станете заедно след няколко мунити;

погушкайте се първо няколко минути и после станете;

поговорете си какво хубаво нещо очакват с нетърпение днес.

Първите 3 минути, след като се приберат от училище

Вместо да…

ги оставите да си пуснат телевизора моментално;

или да започнете от вратата да ги разпитвате за домашни;

или да ги поздравите, провиквайки се от другата стая…

пробвайте да…

им кажете колко се радвате да ги видите, а после им разкажете за най-хубавата част от своя ден;

проявите съпричастност и загриженост, ако забележите, че са тъжни, но без да ги пришпорвате да разкажат веднага на какво се дължи настроението им;

си приготвите нещо вкусно за хапване и да си споделите хубавите и лошите моменти от деня.

Последните 3 минути, преди да заспят

Вместо да…

Им пожелаете лека нощ и да ги изпратите да си легнат сами; или пък да ги завиете и да побързате да си излезете от стаята…

пробвайте да…

си поговорите за изминалия ден, като ги попитате за какво са най-благодарни; кое е било най-хубавото нещо, което им се е случило днес.

Само ако опитате, ще се уверите от какво голямо значение са тези 9 минути от цялостното психическо и емоционално състояние на децата ни.