"Аз съм толкова умен! Защо да слушам другите?!"

13 март 2019 г., 18:23
201

Shutterstock

Mоже да звучи нелогично, но най-ефективният начин да постигнете успех е като помогнете на хората около вас да бъдат успешни, казва Фред Халстед, автор на Leadership Skills that Inspire Incredible Results.

„Този начин на мислене не е особено интуитивен, защото в нашето съвременно общество ние вярваме в концепцията „Аз на първо място!”, добавя той.

За да помогнете на другите да успеят, първо трябва да се научите да ги изслушвате. Да бъдеш добър слушател обаче не означава просто да чуваш и разбираш казаното от другите, но и да търсиш начини да им помагаш да постигат техните цели, като обмисляш внимателно думите им и задаваш правилните въпрос, казва още Халстед.

„Ако чувате думите, но не вниквате в това, което човекът всъщност иска да каже, пропускате възможността да придобиете ясна представа за неговите намерения и за резултатите, които търси“, коментира той.

Според Холстед, умението да бъде добър слушател е особено важно за лидерите, тъй като то им помага да изпълняват ефективно ролята си като съпричастен и отговорен ръководител – човек, който има непредубеден ум, гъвкав начин на мислене и готовност да се учи от другите.

За съжаление, да бъдете добър слушател не е никак лесно, тъй като има няколко фактора, които могат да ви пречат да отделите нужното внимание на вашите събеседници. Ето 6 от тях:

1. Естественото ви желание да говорите

Повечето от нас искат да изглеждат добре в очите на другите, а един от най-добрите начини да си изградите благоприятен имидж е като споделяте това, което знаете. Този подход към разговорите може да ви попречи да чуете това, което има да казва вашия събеседник, защото съзнанието ви ще е изпълнено само с мисли за това, което вие искате да кажете.

“Може да изглежда невъзможно да слушате внимателно другия човек и едновременно с това да градите имидж на компетентен и знаещ човек, но ако се фокусирате само върху второто, вие насочвате целия разговор върху себе си. Когато слушате активно, вие можете да формулирате проницателни въпроси, които да поддържат разговора и да покажат по естествен начин вашата емоционална интелигентност.“, казва Халстед.

2. Осъдителното отношение към другите

Всички преценяваме чуждите действия и думи според собствените си разбирания, ценности и възгледи. Това означава, че когато някой каже нещо, което ние намираме за погрешно или просто не харесваме, ние сме склонни да отхвърлим напълно всички останало, което той казва.

„Несъгласието с казаното от другия обикновено слага край на слушането. Ако мислиш, че не съм умен човек, каква причина имаш да слушаш казаното от мен? Това може да бъде голяма пречка пред всеки слушател“, коментира Халстед.

Вместо да разчитате на прибързани заключения, бъдете по-внимателни в оценката на мислите и действията на другите. Вместо да ги съдите, опитайте да ги чуете. Може би пропускате нещо, може би вие сте тези, които грешат.

3. Ръководите се от вашите предубеждения и предразсъдъци

Ако имате предварително изградено мнение за някой, това може да ви накара да игнорирате казаното от него.

„Например, аз може да зная, че нямате опит в определена област, което ме кара да не отделям особено внимание на това, което имате да кажете по въпроса, защото смята, че всъщност не знаете за какво говорите“, казва Халстед.

Подобно на осъдителното отношение към другите, за да бъдете добри слушатели трябва да се отървете от всички информационни филтри, които сте си създали , и да се концентрирате върху позитивните резултати и научаването на нещо ново.

4. Вашето его ви пречи

Лидерите обикновено имат по-голямо его от своите последователи, което в много случаи им пречи да изслушват другите.

„Вашето его ви казва - „Аз съм изключително умен! Има ли смисъл да слушам този човек?“. То създава бариера пред изслушването на хора, които според вас са на по-ниско интелектуално и социално ниво“, казва Халстед.

Истината обаче е, че именно лидерите, които са най-уверени в собствените си умения и възможности, са онези, които изслушват и оценяват мнението на другите, защото не се страхуват от това да бъдат опровергани от някои, които заема по-ниска позиция от тях, и да научат нещо ново.

5. Опитвате да изпълнявате няколко действия наведнъж

Човешкият мозък просто не е в състояние да обработва едновременно информация от множество източници, без в процеса да бъдат изгубена важна информация и детайли. Когато опитваме да правим няколко неща наведнъж, мозъкът ни изключва способността ни да слушаме активно.

„Мозъкът ви обработва чутото на последователен принцип, а не паралелно. Когато искате наистина да чуете някой, трябва да оставите настрана всичко останало и да се фокусирате изцяло върху разговора“, съветва Халстед.

6. Фокусирате се върху човека, а не върху казаното

Когато имате някакъв спор или разминаване в мненията с даден човек, много по-лесно е да се фокусирате върху вашите различия, вместо върху идеите, които споделяте. Това означава, че вие подхождате към разговорите с този човек с мисълта, че каквото и да каже той, в крайна сметка вие няма да се съгласите с него. Вие просто смятате, че знаете какво ще каже той преди дори да си е отворил устата.

„Може да си мислите - „Вече съм чувал мнението на Джордж по въпроса и той със сигурност ще каже това…“, казва Халстед. „Истината обаче е, че Джордж може да си е променил мнението и да каже нещо друг. Ако обаче откажете да го изслушате, никога няма да разберете за тази промяна“, добавя той.

Как да противодействате на тези фактори?

За да се справите с тези пречки пред активното слушане, трябва да намерите нещо, което да ви мотивира да слушате внимателно събеседниците си, казва Халстед.

„За мен една от основните причини, заради които се старая да бъда добър слушател, е желанието ми да показвам уважение и внимание към всички хора. Не се сещам за по-добър начин да изразя респект към някой от това да го изслушам“, добавя той.

 Други мотиватори могат да бъдат по-доброто опознаване на някой, подхранването на вашето любопитство, подобряването на концентрацията и спечелването на нечие доверие.

„Да слушаш внимателно не е лесно. Трябва наистина да го искаш, за да го направиш. Колкото по-често го практикуваш обаче, толкова по-лесно става. Когато слушате внимателно вашия събеседник, вие показвате уважение. Хората оценяват това и в повечето случаи отвръщат със същото.“ , казва Халстед.

Стефани Воза за FastCompany.com

Източник: Мениджър Нюз

Ключови думи:
Коментари