Първото впечатление винаги е важно. А какво остава, когато говорим за интервю за работа? Някъде пишеше, че човек никога не е бил по-близо до съвършенството от момента, в който си пише сивито. Често обаче такъв човек „си глътва” езика по време на интервю, защото не може да защити написаното в автобиографията си. Не трябва да се представяте като всезнаещ и всеможещ, но и не бива да се подценявате. Истината е някъде по средата. Ето няколко подсказки за блестящ резултат при следващото ви интервю, които са изведени на базата на проучвания и анкети.

1. Напишете си домашното.

Ако човекът, който ще ви интервюира, е готов да отдели половин час от времето си за разговор с вас, редно е да „сте си написали домашното”, тоест да знаете къде отивате, да сте се постарали предварително да проучите компанията и съответно да имате отговор на въпроси като: „Защо кандидатствахте при нас?” и „С какво според Вас ще бъдете полезни за компанията ни?”

2. Бъдете наясно със слабите си страни.

Когато разговаряте с бъдещия си работодател, разбира се, че не трябва да му натрапвате колко малко знаете, колко малко опит имате и колко малко познавате сферата, в която кандидатствате. Акцентирайте върху силните си страни и върху желанието си да учите и да се развивате, но бъдете честни и за слабите си страни. Бъдете предварително готови с отговор на въпроса: „Посочете две от най-силните си качества и назовете поне един свой недостатък?”

3. Демонстрирайте адекватна реакция в конфликтна ситуация.

Работната среда не е винаги „цветя и рози”. Колкото и да ви пълнят главата с фрази като „приятелска атмосфера”, „дружелюбна среда” и т.н., винаги ще се намери някой колега, с когото да влезете в конфликт. И това е съвсем естествено, по-важното е как ще излезете от тази ситуация и как ще се справите с отговора на въпроса: „Споделете за момент, в който сте имали разногласия с Ваш колега в предишна своя работа. Как се разви ситуацията и какво научихте за себе си?”

5. Трябва да докажете, че имате лидерски качества, но и че сте добър изпълнител.

Покажете, че умеете да поемате отговорност, да оглавявате екип, да взимате решения, но също така търпите критика, слушате и изпълнявате внимателно и прецизно задачите, които са ви поставени. Бъдете подготвени за въпроси като: „Разкажете за проект или събитие, в което сте имали лидерска роля . Какъв беше резултатът?” или: „При какви обстоятелства бихте предпочели да бъдете част от екипа като изпълнител, а не като лидер?”

6. Бъдете наясно с очакванията си.

Когато работодателят ви наема на работа, със сигурност ще иска да знаете какво очаквате, как се виждате след няколко години във фирмата. Добре е да покажете желание за развитие и ентусиазъм относно възможността, която ви се предоставя. Със сигурност ще ви попитат: „Какви са очакванията Ви от тази позиция?” и „Ако трябва да избирате, с какво бихте искали да се занимавате при нас и защо?”

7. Покажете позитивизъм.

Хората с позитивна нагласа към света са много по-продуктивни. Освен това усмивката и позитивизмът са заразни. На никого не му се работи рамо до рамо с вечно намусен човек, който вижда чашата наполовина празна. Помислете какъв би бил отговорът ви на въпроса: „Разкажете за момент, когато проектът или събитието, които сте организирали, се е провалило. Какво научихте от този неуспех?”

8. Докажете, че сте отборен играч.

Дори вълкът единак понякога се движи в глутница, така че със сигурност ще бъдете част от екип, ще имате своите симпатични и не толкова симпатични колеги, които ще разчитат на вас. Бъдете готови да отговорите на въпроса: „Разкажете за момент, в който сте работили над проект с Ваши колеги. Каква точно беше Вашата роля в тима и какъв беше резултатът?”

Казват, че интервюто за работа е цяло изкуство. Постарайте се да се облечете подходящо, да сте свежи, да изглеждате добре подготвени, да бъдете наясно със себе си и най-вече - търпеливи. Никой не казва да бъдете съвсем друг човек, но положете усилия да разкриете повече от добрите си страни и бъдете нащрек за въпроси уловки. Струва си – особено ако позицията е силно желана от Вас. Вземете предвид по-горните съвети и отивайте да им покажете как се прави!

Автор: Цветелина Велчева по материали от Brightside