7 стъпки да промените мненията, базирани на неверни факти
Много хора вярват на всяко твърдение, което са прочели във вестника. Интернет гъмжи от лъжливи факти и масивна пропаганда от всички страни на политическия спектър. Често на базата на тези псевдофакти и полуистини хората формират изкривена представа за света, която може да засегне всички сфери на живота им. Има ли начин да се справим с дезинформацията? Учени като Стивън Левандофски и колегите му посочват няколко стъпки.
1. Истината и повече от нея
Да промениш мнението на някого не значи просто да му кажеш, че не е прав. Хората имат нужда да чуят алтернативна история, която обяснява защо нещо се е случило, а не просто, че тяхното обяснение е погрешно. То би трябвало в идеалния случай да обяснява и каква е мотивацията за лъжата.
2. Кратко и ясно
Това алтернативно обяснение обаче не трябва да е сложно. Колкото по-просто е то, толкова повече работи. Ако прекалите с обясненията, хората ще изключат: няколко ясни факта са достатъчни.
3. Не повтаряйте мита
Опитайте да не повтаряте мита. Хората най-лесно си спомнят същината на нещата. Ако продължавате да повтаряте познатия за тях мит, си вкарвате автогол.
4. И тук идва дезинформацията…
Разбира се, нужно е да го повторите веднъж, за да знаят хората за какво говорите. Кажете предварително, че следва да споменете подвеждаща информация.
5. Факти, факти, факти
След като споменете еднократно подвеждащата информация, повтаряйте фактите. Всяко повторение надгражда силата на вашето опровержение в съзнанието на хората. Силата на повторението е известна и използвана от всяка пропаганда по света, за добро и за лошо.
6. Атакувайте източника
Кой е източникът на дезинформацията? Насърчавайте хората да бъдат малко по-скептични. Едно от предизвикателствата тук е, че хората са склонни да вярват на онези, които казват неща, които съвпадат с тяхната гледна точка. Ето защо е важно да…
7. Утвърждавате гледната точка
Трудно е да задържите вниманието на някого върху нещо, което казвате, ако то е съвсем извън неговото възприятие за света. Ето защо е добре да се опитате да рамкирате новата информация в рамките на познатата и приета от другия гледна точка.
Източник: PsyBlog