50 кухненски съвета за по-здравословно готвене

20 октомври 2016 г., 18:00
5574

YanLev / Shutterstock

Тези 50 съвета, подбрани от BrightSide, ще ви помогнат да приготвите възможно най-здравословната храна.

Слагайте престилката, започваме.

Използвайте пулверизатор за олиото и зехтина

За да сложи точно толкова количество олио или зехтин, колкото искате, използвайте пулверизатор. С негова помощ ще напръскате равномерно мазнината по тигана.

Пържете с бульон, а не с олио

Искате да направите ястията още по-здравословни? Използвайте бульон вместо олио. Две супени лъжици от който и да е вид са напълно достатъчни. Да, в бульоните има известно количество мазнини, но те са доста по-здравословни от тези в олиото.

Добавете сусамови зърна към диетата си

Сусамът е бога на калций. Украсете салатата си с него, за да я направите хем по-красива, хем по-здравословна.

Не пържете

Забравете за пържената храна, ако искате да водите здравословен живот.

Забравете за купешките сосове

Те са пълни с консерванти, които не са полезни за вашето здраве. Можете спокойно да си приготвите домашен сос от кисело мляко да речем.

Правете сами каймата си

Каймата, която купувате в магазините, е направена от изключително тлъсто месо. Пък и не е прясна. Ето защо по-добре да прекарате малко повече време в кухнята и сами да смелите месото, отколкото да рискувате с готовата кайма.

Не използвайте пшеничен хляб за котлети

Котлетите обикновено съдържат известно количество пшеничен хляб, който прави каймата по-консистентна. Можете да използвате обаче и по-нискокалорични алтернативи, като например белтък.

Поръсвайте храната не само с брашно и галета

Сусамените ядки, леблебията, смляната леща и т.н. са отличен заместител на галетата и брашното, когато става дума а поръсване на продуктите.

Яжте по-малко сол

Опитайте се да намалите приема на сол. Тя има негативен ефект върху здравето, задържа водата в тялото ви и т.н.

Добавяйте сол след самото готвене

Хранителните експерти твърдят, че солта, която не е термично обработена, е по-здравословна. Затова гответе без нея, а солете ястията най-накрая.

Използвайте готварска сол вместо трапезна

Освен натриев хлорид, морската сол съдържа и калий, калций, натрий, магнезий и други полезни съставки.

Гответе зеленчуците във вряща вода

Когато готвите зеленчуци, по-добре ги сложете във вече заврялата вода. По този начин ще запазите по-голяма част от питателните им характеристики.

Зеленчуци на пара

Запарването е най-лесния начин да сготвите зеленчуците. Ако наистина не се налага да ги сварите (например за супа), най-добре ги пригответе на пара. На пазара е пълно с устройства, които правят това с лекота.

Замразявайте бульона

Използвайте формички за лед, за да замразявате бульона. Впоследствие можете да слагате 1-2 кубчета от него в което и да е ястие, за да обогатите вкуса му (или пък като мазнина за пържене, както вече стана дума по-горе).

Не забравяйте подправките

Подправките хем овкусяват храната, хем са полезни за вашето здраве. Много от тях укрепват имунната ви система.

Яжте повече ядки

Не се колебайте да добавяте смлени ядки към ястията с месо. Те съдържат омега-3 мастни киселини, които са особено полезни за тялото ни.

Нискомаслените салати са вкусни и здравословни

За да направите салатата си още по-хранителна, добавете към нея нискомаслено силене.

Яжте зелени салати

Зелените салати са пълни с антиоксиданти. Включвайте ги към своята диета.

Комбинирайте различни видове брашно

Дори сладкарските ястия могат да бъдат здравословни, ако ядете черно брашно от елда или овесено. Освен това ще подобри и вкуса им.

Ползвайте пшенично пълнозърнесто брашно

То е много по-здравословно от класическото брашно. Научете различни рецепти с него. Няма да успеете за един ден, но със сигурност ще си струва.

Когато печете различни сладкиши, ползвайте плодово пюре вместо масло

Това ще направи вашите десерти по-малко мазни и по-здравословни. Ябълковото и тиквеното пюре са страхотни алтернативи.

Яжте по-малко захар

Когато печете сладкиши, използвайте щипка стевия или сушени плодове вместо захар.

Заменете маслото с кокосово или бадемово масло

Особено когато приготвяте десерти.

Ползвайте мултифункционален ред за готвене (multicooker)

С негова помощ ще готвите с минимални количества мазнина. Освен това можете да настройвате температурата максимално.

Яжте тъмен шоколад

Той е полезен за мозъка, упреква имунната и кардиоваскуларната система.

Гответе в чугунени съдове

Те не отделят опасни елементи в храната за разлика от останалите продукти за готвене.

Пийте зелен чай с лимон

Зеленият чай е богат на антиоксиданти. Лимонът пък подобрява храносмилането.

Възползвайте се от силата на ароматите

Хапва ви се нещо сладко късно вечерта? Не забравяйте за силата на ароматите. Така например този на ванилията ще убие копнежите ви за поредния десерт.

Купете си малки чинии и купи

По този начин няма да ядете повече, отколкото трябва. Нормалната порция за един възрастен обикновено е една шепа.

Яжте банани и мляко

Бананите и млякото са вкусна и здравословна комбинация, която ще заздрави костите ви. Използвайте ги, за да си приготвите смути.

Мариновайте месото с мед

Медът ще направи месото изключително вкусно, но и богато на калории.

Уверете се, че рибата е прясна, преди да я сготвите

За тази цел я поставете в дълбока купа с вода. Ако потъне, можете да я сготвите спокойно. Изплува ли, по-добре я хвърлете.

Яжте на малки порции, но често

Хранителните експерти са категорични, че трябва да хапваме по 5-6 пъти на ден (малки порции, разбира се). Една балансирана диета се състои от закуска, обяд, вечеря и две здравословни хапвания между тях.

Яжте бавно

Когато ядете бавно и сдъвквате хубаво храната си, стомахът ви разполага с достатъчно време, за да „каже“ на мозъка ви, че сит.

Яжте рибата с червено вино

Сухото червено вино се комбинира отлично със сьомга. Освен това оказва положителен ефект върху кардиоваскуларната ви система.

Как да запазим аромата на кафените зърна

Ако зърната на кафето са загубили аромата си, оставете ги в студена вода за 1,5 или 2 часа.

Поддържайте зеленчуците пресни за по-дълги периоди от време

За тази цел ги увийте в хартия и ги сложете в хладилната камера.

Избягвайте излишните калории

Старайте се да не консумирате храни с прости въглехидрати, като сладки, фаст фуд и други подобни. Те съдържат множество допълнителни калории и само създават илюзията, че сте се нахранили.  Хранете се със сложни въглехидрати, например зърнени продукти, пълнозърнеста паста и т.н.

Не комбинирайте домати с краставици

Това е една от най-популярните комбинации за салати. Но въобще не е здравословна. Краставиците съдържат съставка, която унищожава аскорбиновата киселина (витамин C) в доматите.

Яжте люта храна (понякога)

Добавяйте червени чушки, чесън или чили към храната си. По този начин ще ускорите метаболизма си и ще подобрите храносмилането.

Яжте сурови плодове и зеленчуци

Те са много по-полезни за здравето отколкото онези, третирани с топлина. Освен това съдържат доста целулоза, която подобрява храносмилането и абсорбира токсичните елементи.

Пийте повече вода

Един възрастен трябва да пие по 1,5 – 2 литра вода всеки ден. Тя ускорява метаболизма и прочиства организма. Избягвайте дехидратацията.

Яжте сезонни плодове и зеленчуци

Тогава те  съдържат най-много полезни съставки.

Яжте за последно 3-4 часа преди лягане

Тялото ви се нуждае от почивка през нощта. Затова не е хубаво да натоварвате стомаха си с храна, която е трудна за храносмилане. Вечеря, изядена 3-4 часа преди лягане, ще бъде обработена лесно от организма ви.

Гответе ориз със зелен чай

Знаете ли, че оризът може да се приготви и със зелен чай, не само с вода или мляко? Пробвайте, ще се изумите от крайния резултат.

Яжте червено месо с авокадо

С този пълен с витамини продукт месото ви ще бъде много по-здравословно и леко за хапване.

Сезонно броколи с горчица

Броколито съдържа витамин B, а горчицата ще ви помогне при храносмилането.

Приготвяйте си смутита

Те са най-лесния начин да получите дневната си доза витамини. Развихрете въображението си. Можете да ползвате мляко или йогурт в комбинация с всякакви плодове и зеленчуци.

Замразявайте зеленчуците

Замразените зеленчуци запазват голяма част от витамините и минералите си. Можете да ги държите във фризера за дълги периоди от време.

Търсете здравословни заместители на захарта

Например мед. Но не го нагрявайте. Медът губи полезните си съставки при високи температури. Т.е. не го добавяйте към вашата чаша чай.

Ключови думи:
Коментари